Fordon
Boeing får hundrade vingboxen till Dreamliner
Den hundrade vingboxen till passagerarplanet 787 Dreamliner har tillverkats hos Mitsubishi i Japan och är på väg till Boeing i Seattle.
Den första vingboxen, en del av flygplanet som förbinder vingarna med flygkroppen, levererades för fem och ett halvt år sedan. Meningen var att det första planet skulle levereras till kund 2008, men efter otaliga problem försenades leveranserna. Först i oktober 2011 fick flygbolaget ANA det första exemplaret av en 787 Dreamliner.
Sedan dess har 44 plan levererats. Inklusive levererade plan har Boeing fått 844 order på flygplansmodellen.
Vingboxen som nu levereras från Mitsubishi Heavy Industries är tillverkad av kolfiberarmerad plast. Över huvud taget används mer kompositmaterial i flygplanet än vad som varit vanligt i lika stora plan tidigare.
På så vis minskar vikten och Boeing utlovar bränslebesparingar på 20 procent jämfört med den äldre modellen 767, som Dreamliner storleksmässigt är jämförbar med.
Japanska underleverantörer står för 35 procent av komponenterna till planet, och MHI är den största av de japanska leverantörerna. Vid företagets anläggning i Nagoya finns världens största autoklav för bakning av kompositdelarna. För att klara den högre produktionstakten vid Boeings sammansättningsfabrik planerar MHI att skaffa ytterligare en autoklav.
MHI har också planer på att öka produktionen genom att automatisera nitningsarbetet.