Fordon Bob Lutz: Saab har ingen framtid Nya Saab 9-5 är utvecklad på GM:s nya plattform Global Epsilon II, som också används av Opels nya succémodell Insignia, som lanserades i höstas. Men kommer nya Saab 9-5 någonsin att serietillverkas. Bilden är från bilmässan i Frankfurt i höstas. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX Bob Lutz var länge GM:s globala produktutvecklingschef innan han gick i pension och blev rådgivare till GM:s styrelse. Foto: ANJA NIEDRINGHAUS GM stänger hellre Saab Automobile än säljer företaget till någon som man inte tror på. Det säger GM:s förre produktutvecklingschef Bob Lutz till TT. Lars Anders Karlberg Publicerad måndag 11. januari 2010 - 08:30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons - Vi har tryckt på avvecklingsknappen och nu tänker vi avveckla bolaget. Annars riskerar vi ändå att stå där med alla kostnader, säger Bob Lutz till TT:s reporter Karin Olander. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordonskrisen general motors fordon
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.
TECH Bin kan sätta stopp för Metas planer på AI-datacenter Facebook-ägaren Meta med Mark Zuckerberg i spetsen har planer på att bygga ett datacenter för AI i USA som ska drivas av energi från kärnkraft. Men planerna har stött på patrull, rapporterar Financial Times.