Fordon
BMW:s nya superlabb ska testa autonom teknik
Från nivå ett till fem – på mindre än tre år. BMW:s storsatsning på självkörande bilar ska kulminera 2021 med ”Inext”. ”Vi kommer lansera autonom teknik i Inext år 2021. Det innebär att vi tekniskt har bemästrat nivå tre till fem”, säger chefen Harald Krüger.
I förra veckan avslöjade BMW att man storsatsar på elektrifiering och autonom teknik. Runt sju miljarder euro ska man satsa bara under 2018. Detta för att inte halka efter i racet.
Den här veckan öppnade man sitt ”Autonomus Driving Campus” som blir det nya labbet där man ska testa självkörande teknik. Centret kommer samla experter från alla områden med målet att det ska bli så korta avstånd mellan mjukvara och hårdvara som möjligt.
Totalt kommer 1 800 personer och 500 testfordon husera i centret i München. De kommer jobba för implementering av tekniken i de fem stegen:
1. ”Feet off”
2. ”Hands off”
3. ”Eyes off”
4. ”Attention off”
5. ”Passenger”
Arbetet ska mynna ut i Inext 2021 – något som BMW säger kommer att vara startskottet för nivå tre och fyra.
– Hållbar mobilitet och autonom körning går hand i hand. Systemet kommer att vara fullt integrerat och säkert. I år kommer vi dubbla storleken på vår självkörande testflotta till runt 80 fordon, säger Harald Krüger i ett pressmeddelande.
I dagsläget har flera tillverkare teknik som kan sägas vara på nivå två – så även om det kallas för ”Autopilot” så handlar det inte om mer än ett avancerat förarassistanssystem. Dock finns det vissa som hävdar att deras bilar kan mer.
Audi menar att deras A8 i kösituationer, under vissa omständigheter, har nivå tre – och Amber mobility påstår att de i år kommer börja köra nivå fyra bilar på natten. Därtill bör Waymo nämnas, som kör på för fullt och som visat video där det förefaller vara ett nivå fem-system som rattar bilen:
Så när BMW lanserar tekniken 2021 återstår det att se hur branschen ser ut.