Fordon

BMW bekräftar satsning på bränsleceller – drivs av vätgas

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Trots stort fokus på batterier så är vätgas inte ute ur bilden för BMW. Och för att påminna oss om det har tillverkaren nu presenterat specifikationerna på sin kommande bränslecellsdrivlina.

Publicerad

Vätgas och bränsleceller är något som delar både forskare och biltillverkare. Vissa ser det som ett måste för att kunna nå utsläppsmålen och visionen om en fossilfri värld andra ser det som en omständlig teknik inte värd att satsa på.

BMW är en tillverkare som står med en fot i vardera läger och även om man i sin elektrifieringsstrategi har sagt att det är batterielektriska modeller som är aktuella just nu så har man inte glömt bort vätgasen.

Den drivlina som tyskarna presenterar är utvecklad tillsammans med Toyota och grundar sig på den japanska tillverkarens kunskap. Systemet består av ett par tankar som under 700 bars tryck håller sex kilo vätgas. Själva bränslecellerna klarar av att genererar 170 hästkrafter.

– Det här garanterar en lång räckvidd oavsett väderlek, och en tankning går på tre till fyra minuter, säger Jürgen Guldner, ansvarig för vätgasbränslecellsteknik och fordonsprojekt vid BMW-gruppen i ett uttalande.

För driften använd samma elmaskinsystem som debuterar i elbilen Ix3 vilket innebär att systemeffekten kommer upp i 374 hästkrafter när det behövs extrakraft.

Den första applikationen av tekniken kommer att komma i form av vätgasdrivna X5:or. I första vågen handlar det om en testflotta som sätts i drift 2022. Någonstans runt mitten av 20-talet räknar BMW med att de kommer att ha en bränslecellsdrivlina i serieproduktion.

Men detta om den visar sig ha bärighet. Vätgas må vara rådande, dock finns det en hel del hinder för att tekniken ska få genomslag och bli något mer än en nischteknik. BMW anger att för att det ska vara hållbart måste kvantiteterna upp rejält, infrastrukturen måste komma på plats och produktionen måste även ske hållbart. Men om/när så sker kan vätgas lyfta.

– Vi är övertygade om att olika alternativa drivlinesystem kommer att existera parallellt i framtiden. Det finns ingen enskild lösning som klarar av att adressera hela spektrumet av kunders mobilitetskrav världen över. Bränslecellsteknik kan mycket väl komma att bli den fjärde pelaren i vår drivlineportfölj sett i ett längre perspektiv. Det övre skiktet i vår populära X-familj skulle vara passandande kandidater, säger Klaus Frölich, utvecklingschef på BMW, i uttalandet.