Fordon

Blixtrande koll på tågen

Säkrare kontakt mellan hjul och räls.

En anordning som med blixturladdningar förbättrar kontakten mellan hjul och räler ska öka järnvägssäkerheten.

Publicerad

Sedan gammalt tillämpas en teknik där rälerna isoleras från varandra. Den ena rälen, den s k I-rälen, används för indikering av tågnärvaro. En svag spänning läggs mellan rälerna. När hjulen rullar på spåret kortsluts rälerna vilket indikerar närvaro på sträckan för trafikcentralen.

Men forskare vid Offenburg University of Applied Sciences noterar att smuts och rost på rälerna utgör ett kontaktproblem. Problemet ökar i takt med att lok och vagnar används över nationsgränserna där hjulprofiler kan skifta mellan länderna och således inte alltid komma i kontakt med den yta av rälen som är renast och ger bäst kontakt.

Professor Peter Hildenbrand tog då fram en metod som förbättrar kontakten genom blixturladdningar som tränger igenom smutsskikten. På så vis kan det beprövade spårledningssystemet fortfarande användas, i stället för nya induktionssystem eller gps-identifiering.

Utrustningen som professor Hildenbrand har tagit fram är enkel och billig och kan lätt monteras på lok och vagnar. Utrustningen drivs med batterier vilket betyder att den fungerar även om ett tåg står uppställt utan strömtillförsel.

Tillsammans med företaget TLB har universitetet nu sökt patent på denna identifieringsmetod i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.