Fordon
Biplan genom ljudvallen utan bang
Illustration efter en förlaga från Tohokuuniversitetet. Foto: Christine Daniloff MIT
Ett dubbelvingat flygplan kan bli lösningen för att få fram tysta och energisnålare överljudsplan.
En grupp forskare vid MIT i USA har dammat av en idé som togs fram av den tyske konstruktören Adolf Busemann för mer än 50 år sedan. Han räknade då på en lösning där två vingar i form av tillplattade trianglar lades med spetsarna riktade mot varandra som en dubbelvinge.
Den tryckvåg som annars bildas kring ett flygplan som passerar ljudvallen och orsakar en ljudbang elimineras av att de två vågor som bildas i det dubbelvingade utförandet och som tar ut varandra.
Problemet med Busemanns ursprungliga vinglösningen ger upphov till mycket stort luftmotstånd i underljudsfarter.
En grupp vid japanska Tohokuuniversitetet skissade 2004 på en modell där vingformen modifierades beroende på hastigheten.
Forskarna vid MIT ser allt för stora risker med rörliga vingar och har i stället samlat resultaten av studier med 700 vingkonfigurationer och hittat en optimal lösning för respektive vinge.
Nästa steg är att konstruera en 3d-modell för att ytterligare studera egenskaperna för dubbelvingen i olika hastigheter.
Med biplanslösningen skulle åter passagerarplan för överljudsfart kunna byggas, sedan fransk-brittiska Concorde togs ur trafik hösten 2003. Men nu skulle planen kunna flygas i överljudsfart över land utan ljudbangar och med lägre bränsleförbrukning än Corcorde.