Fordon
Biobränsle för flyg dröjer
Biobränslen kommer under överskådlig tid att ha en underordnad roll som flygplansbränsle enligt en IEA-studie.
Det kommer att dröja lång tid innan biobränslen blir konkurrenskraftiga mot den flygfotogen som används inom trafikflyget i dag, konstaterar en studie som gjorts av Imperial Colleges i London och tyska Helmholtz Zentrum för miljöforskning på uppdrag av energiorganet IEA.
Biobränslen är i dag dubbelt så dyra som flygfotogen. Antingen måste priset på biobränslen sänkas, eller priset på fotogen höjas för att biobränsleinblandningen ska bli attraktiv, konstaterar rapporten.
Forskarna tror att först 2050 kan vi se en tioprocentig iblandning av biobränslen i flygfotogenet. Det motsvarar den mängd biobränslen som användes i vägtrafiken 2010.
Luftfartens internationella organisation IATA räknar med tillväxt för flyget på fem procent per år. En utfasning av äldre bränsleslukande flygplan och ökad användning av effektivare motorer kommer endast öka effektiviteten totalt sett med tre procent. Sammanlagt kommer efterfrågan på flygbränsle att öka kraftigt framöver.
Kvaliteten på biobränslen för flygmotorer är också viktig. Det kommer bli nödvändigt att använda energirika biodrivmedel. Tekniska lösningar som Hefa och FT (Fischer-Tropsch) väntas komma till användning för att ta fram energirika biobränslen som kan blandas med fotogen.
Viktigt för den långsiktiga utvecklingen av biobränslen är att grödorna som används inte kommer i konflikt med frågan om livsmedel som används som bränsle.