Fordon
Bilveteran bakom nya elbilen ZBee
I höstas startades elfordonsföretaget Clean Motion i Lerum av ett gäng bilentusiaster med bilbransch-nestorn Hans Folkeson som styrelseordförande. Om en månad börjar de första små citybilarna Z-Bee byggas.
Det är Saabs största återförsäljare Ana som har fått uppdraget att bygga det eldrivna, trehjuliga stadsfordonet Z-Bee. De första bilarna börjar byggas redan vecka 9 på Anas specialverkstad i Trollhättan.
– Satsningen bakom Clean Motion känns mycket genomtänkt och elfordon tillhör ju helt klart framtiden, så det är spännande för oss att få bygga nya Z-Bee, säger Joachim Lind, vd för Ana, till Trollhättetidningen TTEla.
Under startåret 2012 är det tänkt att en fältprov- och demoflotta om ca 50 fordon skall produceras.
2013 blir det stora lanseringsåret för Z-Bee i Europa. Om allt går som det är tänkt kommer produktionen att hamna på cirka 1 000 fordon 2013 och ca 2 000 fordon 2014.
– Demofordonen som byggs i år har samtliga förare som väntar på dem. Bland kunderna finns för att nämna några Gatubolaget i Göteborg, Östersunds kommun och Lerums Kommun, säger Göran Folkesson, son till Hans Folkesson och vd för Clean Motion.
Övriga anställda och grundare i företaget är Peter Helmroth, Peter Öhman, Mathias Jernhed och Niklas Ankarcrona.
Z-Bee är ingen bil i vanlig bemärkelse. Det är enligt företaget självt ett litet energieffektivt elfordon för kortare transporter med plats för tre personer och lite bagage.
Läs mer om Clean Motion och Z-Bee på företagets Facebooksida.
Clean Motion har kommit betydligt längre än Stockholmsföretaget Vehiconomics, som med hjälp av Energimyndighetens pengar tagit fram konceptet till ett energisnålt stadsfordon kallat Smite.
Vehiconomics har två testexemplar framme - ett bensindrivet och ett eldrivet. Läs om Ny Tekniks provkörning av lilla Smite här.
Hans Folkesson
Hans Folkesson är ett legendariskt namn i bilkretsar. Han är en 62-årig bilbranschveteran med en teknologie licenciat-examen i ryggen. Han har haft flera toppjobb i bilindustrin, bland annat som teknisk direktör på Volvo PV och Volvo LV.
Nu skriver han Senior Automotive Consultant på sitt visitkort.
Han lämnade branschen för drygt fem år sedan av oro för klimatutvecklingen. I stället satsade han sin tid och sin själ på elbilar och hybridbilar. Han startade bland annat Svenskt Hybridcentrum i Göteborg och är drivande i projektet Test Site Sweden, som utreder och prövar olika elbilstekniker och system för att bygga upp infrastrukturen för elbilar.
Nu fick han till slut förverkliga sin elbilsdröm med företaget Clean Motion.