Fordon

Bilsverige till regeringen:

- Överge oss inte!

Anette Hellgren, klubbordförande Unionen på Saab Automobile, Håkan Danielsson, klubbordförande Akademikerna, Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile, Ulf Drufva, Unionen på Saab Automobile, Magnus Sundemo, klubbordförande på Akademikerna, Sveriges Ingenjörer på Volvo PV och Janne Nilsson IF Metall på Volvo PV. Ulf Drufva håller de 13 744 namnunderskrifterna under armen. (Foto: Lars Anders Karlberg).
Anette Hellgren, klubbordförande Unionen på Saab Automobile, tog tillsammans med Ulf Drufva initiativet till namninsamlingen som spred sig till både Volvo och underleverantörerna. (Foto: Lars Anders Karlberg).

Fackklubbarna på Volvo PV och Saab Automobile är oroliga för att regeringen överger den svenska fordonsindustrin. Med 13 744 namnunderskrifter från anställda och underleverantörer uppvaktade man i dag regeringen.

Publicerad

- Jag tror inte att svenska folket förstått att fordonsindustrin är en av Sveriges viktigaste exportindustrier. Nu håller vi på att bli omkörda av andra europeiska länder, säger Magnus Sundemo, klubbordförande för Sveriges Ingenjörer på Volvo PV.

Tillsammans med sju fackliga kolleger från IF Metall, Unionen, Ledarna och Akademikerna, Sveriges Ingenjörer höll han en informell presskonferens utanför Näringsdepartementets lokaler på Mäster Samuelsgatan 70 i Stockholm på måndagseftermiddagen.

- Vi har skickat ett otal skrivelser till näringsminister Maud Olofsson och hennes statssekreterare Jöran Hägglund och bett om ett möte. Men vi har hela tiden fått svaret: Vi har inte tid. Men nu får vi en halvtimme med Jöran Hägglund, sade Magnus Sundemo strax innan det var dags att gå in i regeringsbyggnaden.

Med sig in till Jöran Hägglund hade han fem förslag som snabbt skulle kunna hjälpa den svenska bilindustrin.

1. Inför en skrotningspremie på minst 15 000 kronor på äldre bilar för att få fart på nybilsförsäljningen.

2. Inför ett extra avdragpå 15 000 kronor på förmånsvärdet för nya tjänstebilar som klassas som miljöbilar och uppfyller höga krav på säkerhet.

3. Tillåt företag att höja rabatterför anställda med minst 15 000 kronorr till dem som köper en ny miljöbil utan att de beskattas för förmånen.

4. Förläng befrielsenav fordonsskatt för miljöbilar till 10 år.

5. Starta Fourier Transformomedelbart. Av de 28 miljoner kronor som regeringen har avsatt för utvecklingsprojekt har fortfarande inte en enda krona betalats ut.

- Det har varit en bedövande passivitet från regeringens sida, säger Håkan Danielsson på Saab Automobile.

Han och hans kolleger skriver i ett öppet brev till regeringen att konsekvenserna blir oöverblickbara om bildindustrin slås ut.

- Utöver tappad sysselsättning för de 140 000 direkt berörda kommer det att slå dramatiskt mot våra gemensamma åtaganden och för Sveriges välstånd.

Näringsministern nobbar skrotpremie
Näringsminister Maud Olofsson tror dock inte på att någon som har en väldigt gammal bil har råd att köpa en helt ny bil även om en hög skrotningspremie skulle betalas ut.

– Därför att vi redan har en omvänd skrotningspremie och den heter miljöbilspremie. Man får 10 000 kronor om man köper en ny bil, sade Maud Olofsson tidigare under måndagen till SR Ekot.

- Efter 1 juli får man skattebefrielse i fem år, och det stimulerar nybilsförsäljningen. Sedan kommer det in många fler nya bilar på marknaden som sedan kan säljas begagnat till människor som kanske har lite lägre inkomster, säger Maud Olofsson.