Fordon
Biljättarna i samarbete – ska utveckla vätgasbilar
En tysk-koreansk allians för utvecklingen av bränslecellsfordon. Audi och Hyundai har avslöjat att de ska dela patent och teknik med varandra. ”Bränsleceller är den mest systematiska formen av eldrift”, säger Peter Mertens på Audi.
Bränsleceller är i grunden en teknik från början av 1800-talet. Men trots att man länge experimenterat med den – har framgångsrika produkter lyst med sin frånvaro. På senare år har dock vätgasbilar och så kallade FCEV-fordon (fuel cell electric vehicle) fått ett uppsving och Toyota, Honda samt Hyundai har modeller i sitt utbud.
Men nu verkar det som att det kan komma mer av den varan. I ett gemensamt pressmeddelande avslöjar Hyundai och Audi att de ingått partnerskap kring tekniken. De har tecknat ett korslicensavtal där de båda ska dela patent och erfarenheter med varandra.
Enligt de båda biltillverkarna kommer samarbetet generera kollektiv forskningskapacitet som ska stärka FCEV-marknaden. I ett första steg kommer Hyundai att ge alla ackumulerade erfarenheter från utvecklingen av sina båda modeller Ix35 Fuel Cell och Nexo.
Audi är de som är ansvariga för utvecklingen av bränslecellstekniken inom Volkswagenkoncernen – och det finns många avdelningar som skulle kunna dra nytta av samarbetet.
– För ett genombrott inom den här hållbara teknologin, är samarbete ett smart sätt för att gå framåt och nå attraktiva kostnadsstrukturer, säger Audis utvecklingschef Peter Mertens.
Första vätgasbilen blir en suv
Lång räckvidd och korta tankavbrott är saker som gör vätgas till ett attraktivt bränsle för el-mobilitet. Detta gäller särskilt för större fordon, där viktfördelarna är en stor faktor. Utöver att utveckla tekniken mer, är andra nyckelfaktorer för framtida framgång hur man kan få till en regenerativ produktion av vätgas – samt få en fungerande tankinfrastruktur på plats.
Audi säger att man i början av nästa decennium kommer att lansera en första bränslecellsbil för serieproduktion. Detta kommer att vara en ”sportig suv”.
Audi har förvisso arbetat med tekniken länge och så sent som 2014 visade man upp en A7 h-tron. Men det har aldrig blivit något av utvecklingen. Detta för att även om man fick tekniken att fungera – var det inte på en acceptabel nivå. Det vill säga att bilarna ska kännas som vilken Audi som helst.
Det är intressant att Audi fortsätter att satsa på tekniken. Det kan jämföras med Daimler som i fjol avslöjade att man fasade ut sin bränslecellsutveckling – eftersom man anser att ökad räckvidd samt längre kostnad på batterier väger över till batteri-elbilens fördel.