Fordon
Bilindustrin ”segrare” när batterijättar når förlikning
Rendering av en fabrik som nu byggs i Georgia. Foto: SK Innovation
Efter hård press har de båda koreanska batteritillverkarna lyckats nå en förlikning i den infekterade tvisten om stulna företagshemligheter. Bygget av två stora cellfabriker kan därmed fortsätta.
I slutet av februari förbjöds den koreanska batteritillverkaren SK Innovation (SKI) att under tio år importera och tillverka vissa batterikomponenter i USA, bortsett från vissa temporära undantag till Volkswagens MEB-plattform samt Fords elektriska F-150.
Detta efter att USA:s internationella handelskommission (ITC) avgjort en stämning mot bolaget från konkurrenten LG Chem, också det ett koreanskt bolag. Orsaken till stämningen var att LG Chem anklagat SKI för att ha stulit företagshemligheter i USA.
20 GWh produktionskapacitet på spel
Efter ITC:s utslag hotade SKI att helt dra sig ur USA, vilket skulle kunna innebära att det pågående bygget av en två enorma batterifabriker i Georgia avbröts i förtid.
Totalt 20 GWh årlig produktion står på spel, vilket motsvarar 47 procent av USA:s beräknat tillgängliga fria kapacitet år 2022, enligt slutsatser från analysföretaget Benchmark Mineral Intelligence (siffran exkluderar tillgänglig kapacitet genom samriskföretag, som i fallet Tesla/Panasonic och GM/LG Chem).
Biden: En seger för bilindustrin
USA:s president Joe Biden menar att förlikningen är en seger för den amerikanska bilindustrin och för ambitionen att bygga upp en inhemsk värdekedja för elbilar. Beskedet kom i söndags – samma dag som Bidenadministrationens sista möjlighet att återkalla ITC:s utslag, rapporterar CNBC. Pressen på Biden att agera har varit stor, bland annat från Georgias senator Raphael Warnock.