Fordon
Bilexperter: Ordern stärker Sverige – om den blir verklighet
Tillverkning av en Saab 9-3 Aero Sedan i Nevs fabrik i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
Jätteordern för Nevs stärker Sveriges rykte som ett land som är bra på säkerhet och miljö, tror bilanalytiker – om allt blir verklighet.
– Utomordentligt roligt både för Nevs och Sverige som bilbyggarnation, säger fordonsindustrianalytiker Matts Carlsson till TT.
Jätteordern stärker Sveriges rykte som bra på säkerhet och miljö, anser han.
– Visst hade beställaren Panda New Energy kunnat vända sig till något stort fordonsföretag som Ford eller BMW i stället för lilla Nevs, men Nevs är experter på elbilar. Det är bra i marknadsföringen för Panda, säger han.
Ordern till Nevs är värd hela 100 miljarder kronor totalt – eller mer än dubbelt så mycket som det svenska försvaret kostar per år.
– Panda markerar att man tänker ta en stor andel av miljöbilsmarknaden. Dessutom är ju den kinesiska marknaden enorm.
Läs mer:
Mikael Wickelgren forskar om fordonsindustri. Han är lite mer dämpad.
– Visst, om allt det här verkligen faller på plats är det ett lyft. Men nu måste alla inblandade kavla upp ärmarna, inklusive alla underleverantörer. Frälsaren för Nevs kom nog inte just denna torsdag. Men det finns hopp, säger han.
– Hela bolaget Nevs är egentligen en chansning på att elbilsmarknaden, framför allt i Kina, ska bli stor, kanske genom lagstiftning mot utsläpp, vem vet.Nu gick chansningen kanske hem.
Utvecklingen av elbilar är prioriterat av Kina och det här ligger helt i linje med den kinesiska regeringens planer, menar Fredéric Cho, Kinabedömare och vice ordförande i Sweden-China Trade Council. När centralregeringen i Peking satsar på något nytt så pekar man med hela handen.
Läs mer:
Det betyder mer konkret att lokalregeringar och stora banker beordras att finansiera affären.
– I det här fallet blir det en kombination av bägge, skulle jag tro, säger Fredéric Cho.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!