Fordon
Bilbranschen: Elbilen är bättre för miljön
Bil Sweden, MRF, IVL och Power Circle är överens: Elbilen är bättre för miljön än bilar drivna av fossilt bränsle.
Flera tunga aktörer går nu ut i en gemensam informationsfilm för elbilen och säger att den är bättre för miljön. Bakom uppropet står elkraftbranschens organisation Power Circle, biltillverkarnas organisation Bil Sweden, IVL Svenska Miljöinstitutet samt Motorbranschens riksförbund som organiserar bland annat bilverkstäder och bilhandlare.
”Klimatet behöver en snabb övergång till elbilar. I ett digitaliserat energisystem finns dessutom fler miljövinster eftersom elbilens batteri kan användas för att snabba på omställningen till nya förnybara energikällor”, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle, i ett uttalande.
Power Circle har även, i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet, tagit fram en informationsskrift med titeln Batteriers miljöpåverkan. Huvudpoängen de vill få fram är att ”[b]atterifordon är tydligt bättre än fossildrivna fordon i Sverige men även i snitt i Europa. En liten elbil sparar totalt 60–70 procent av växthusgasutsläppen under sin livstid (18 000 mil) jämfört med motsvarande fossildriven bil.”
Slutsatsen grundar sig på en beräkning utförd av IVL som i sin tur bygger på en norsk livscykelanalys från 2016. Skriften hänvisar också till nyare studier från Europeiska miljöbyrån EEA och danska klimatrådet som bekräftar den bilden.
Intensiv debatt kring elbilar
Bakgrunden till skriften är de senaste årens intensiva debatt kring vad som är bäst för miljön: elbilen eller en konventionell bil driven av fossil bensin eller diesel. IVL:s uppmärksammade metastudie från 2017 om koldioxidutsläpp från batteritillverkning, som bland annat Ny Teknik rapporterade om, är ett av många exempel på hur het frågan har blivit. Under tiden som debatten pågått har allt fler biltillverkare aviserat omfattande planer på att elektrifiera sina modellutbud.
IVL har släppt en egen nyhet om filmen på sin hemsida. Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL och medförfattare till rapporten om utsläpp från batteritillverkning, betonar där att det fortfarande behövs mer kunskap om batteritillverkningen:
”En fråga som ofta dyker upp är om elfordon verkligen är bättre än fossildrivna fordon i Sverige. Visserligen dras eldrift med miljöproblem också, men elbilar har i alla fall potential till att bli mycket mindre miljöpåverkande vilket inte fossildrivna fordon har. Eftersom global uppvärmning är ett så akut miljöhot måste det satsas stort på alternativ till fossila drivmedel. I det ingår även satsningar på biodrivmedel åtminstone på kort sikt”, säger hon.
”Power Circle helt klart drivande”
Ny Teknik bad Lisbeth Dahllöf utveckla bakgrunden till det gemensamma initiativet från IVL och övriga aktörer.
– Power Circle är helt klart de som har drivit på detta. Sen fick jag en fråga från Bil Sweden om att vara med i en intervju. Anledningen till att vi tyckte det kunde vara bra är att vi uppfattade att en del av allmänheten verkar tycka att vi lika gärna kan fortsätta med fossildrift, säger hon.
Hon betonar att det inte har gjorts några ny livscykelanalyser eller liknande utan att hon endast har gjort beräkningar utifrån den nämnda norska studien. Och att informationsskriften även behandlar de utmaningar som eldriften fortfarande har, som brister i tillgången på kritiska material och återvinning av batterier.
Lisbeth Dahllöf påpekar att miljöpåverkan från elbilar är ett ”överhettat område” men att det känns skönt att kunna sätta ner foten.
– Fossildriften är inte bra och elbilar har potential, men det är också det som är så svårt att förmedla, säger hon.