Fordon
Besked krävs om Kockums kris
Förra veckan avslöjade Ny Teknik att läget på Kockums är kritiskt. Nu vill Miljöpartiet ha besked om läget från de ansvariga. Foto: Kockums
Regeringen och FMV tiger som muren om dödläget i ubåtsupphandlingen. Nu kräver Miljöpartiet att försvarsutskottet informeras.
Ny Teknik avslöjade förra veckan att Kockums är i akut kris. Om inte situationen – med försenade ubåtskontrakt och bråk mellan FMV (Försvarets materielverk) och den tyska ägaren TKMS löser sig inom några veckor – tvingas varvet att varsla delar av sin personal.
Ny Teknik vill därför ta reda på vad den svenska regeringen och den ansvariga myndigheten FMV gör för att ta Sverige ur knipan.
Men försvarsminister Karin Enström duckar för frågor om hur upphandlingen av nästa svenska ubåt A26 ska genomföras.
Hennes pressekreterare Henrik Hedberg hänvisar i stället till FMV. Men FMV:s generaldirektör Lena Erixon vill inte heller hon yppa något om den infekterade tvisten. Parterna är djupt oense om villkoren för byggkontraktet, och A26-projektet är nu två år försenat.
– Vi kommenterar inte ubåtsupphandlingen nu, meddelar myndighetens presschef Louise Bjarke.
Enligt Ny Tekniks källor känner regeringen, FMV och Försvarsmakten väl till att varsel hotar om A26-ordern inte kommer senast i mars.
Peter Rådberg, Miljöpartiets försvarspolitiske talesman, vill nu att hela försvarsutskottet delges information om hur regeringen agerar.
– Vi måste ju få veta hur man egentligen tänker sig att genomföra den här anskaffningen, säger Peter Rådberg, som ska ta upp saken med utskottets ordförande Peter Hultqvist (S).
TKMS har krävt att få betalt via löpande räkning, vilket FMV inte accepterar eftersom det fördyrar projektet. På senare tid har det tyska bolaget ställt samma villkor för att halvtidsmodifiera ubåtarna Gotland och Halland.
Jan Joel Andersson, som forskar på europeisk försvarsindustri, vid Utrikespolitiska institutet, säger i en kommentar:
”Kockums framtid och hela ubåtsfrågan är faktiskt riktigt allvarlig, och om något borde anses som en fundamental nationell säkerhetsfråga för Sverige är det detta.”
Här är A26
- Start sjöprov: 2020.
- Längd: 62 m.
- Bredd: 6,75 m.
- Deplacement i yt-läge: 1 800 ton.
- Fart i ytläge: 9 knop
- Standardbesättning: 25 man.
- Portal i fören (Multi mission portal): Ja.
- Periskop: Nej.
- Optronisk mast: Ja.
- Uthållighet under ytan: Mer än 18 dygn.
- Kan operera:
- I alla världshav.
- Antal torpedtuber: 4.
- Uppgifter: Kan spana, inhämta underrättelser, bedriva specialoperationer, använda torpeder och andra vapen.