Fordon
Bentleys diesel billigast och snålast
Bentley Bentayga får bilmärkets första dieselmotor, och blir den billigaste i Bentaygaserien. Foto: Bentley
En dieseldriven version av Bentley Bentayga blir avsevärt billigare än den dyraste bensindrivna versionen, och ska kunna rulla 100 mil på en tank.
2017 ska Bentley börja sälja sin första dieseldrivna bil, stadsjeepen Bentayga, som förses med en 4-liters V8 på 429 hästkrafter. Dieselförbrukningen anges till 7,9 liter per 100 km, jämfört med 13,1 liter för modellen med en bensindriven W12.
Dieselbilens tank på 85 liter ska räcka för en körsträcka på 1000 km mellan tankningarna.
Priset på dieselversionen ligger på tre fjärdedelar av priset för den bensindrivna med W12-motor, som kostar kring två miljoner kronor.
Dieselversionen ska enligt Bentley inte göra sina ägare besvikna. Accelerationen från stillastående till 100 km/h går på 4,8 sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Vridmomentet är 900 Nm. Utsläppen av CO2 blir de lägsta för någon av Bentleys modeller, 210 g/km.
Förutom dubbla avgasdrivna turboaggregat finns även en elektrisk kompressor som drivs över bilens 48-volts elsystem. Överladdningen ger maximalt vridmoment redan vid motorvarvtalet 1000 rpm.
48-voltsystemet används även för att stabilisera bilen vid exempelvis hård kurvtagning och vid andra situationer där bilens relativt höga tyngdpunkt kan äventyra säkerheten.
Bilen kommer att erbjudas på traditionella dieselmarknader som Europa, Ryssland, Australien, Sydafrika, Nya Zeeland och Taiwan – men inte i USA.