Fordon

Bensinbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

Foto: Johan Nilsson/TT

Elbilar har pekats ut som en potentiell brandrisk, men hur ofta brinner de egentligen? Svaret är, rubriker till trots, inte ofta. Faktum är att det är fem gånger vanligare med brand i bensin- och dieselbilar.

Publicerad

Med jämna mellanrum kommer det upp rubriker om elbilar som börjat brinna – som har övertänts och skapad förödelse. Tidigare i år pekades just en elbil ut som orsak till en brand vid Stavangers flygplats, vilket ledde till stort rabalder. Dock visade det sig senare att branden hade sitt ursprung i en äldre dieselbil.

Det här har föranlett att norska myndigheten DSB, motsvarigheten till MSB här i Sverige, att sammanställde data för elbilsbränder. De rapporterar att under tre år (2016-2019) registrerades det 60 bränder i elbilar, detta på ett fordonsbestånd av 250 000. Motsvarande siffra för bensin- och dieselbilar i Norge var 2 651 bränder på ett underlag av 2,5 miljoner bilar. 

– I förhållande till andelen elbilar på norska vägar så brinner det mer sällan i dem än i vanliga bilar som går på fossila drivmedel. Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB i ett uttalande.

DSB har även tillsammans med Rise studerat om laddning av elbilar i parkeringsgarage ökar risken för brand. Även här kom man fram till att elbilar på intet sätt ökar risken för brand.

Tidningen Elinstallatören har tagit upp problemet om att elbilar får klä skott som den nya brandfaran och intervjuat Ola Willstrand, projektledare inom brandsäker transport på Rise. Han säger att en förklaring handlar om att elfordon är ett nytt fenomen.

– Om bensinbilar varit nya i dag så hade de säkert också ansetts som mycket brandfarliga, eftersom en vanlig brandorsak är läckage av brännbar vätska som antänds på en het yta, säger han till tidningen.

Ytterligare oro kommer av att många drar paralleller med mobiltelefoner och andra (ofta billigare) elektronikprodukter med litiumjonbatterier som har exploderat eller börjat brinna. Men enligt Riseforskaren är det att jämföra äpplen och päron. Fordonsklassade batterier har mycket högre krav på säkerhet och har genomgått omfattande tester för att uppnå en viss standard. 

En poäng att göra är att även om elbilen och i synnerhet dess batteri är säkert – måste laddningen ske säkert. Att bara plugga in elbilen i ett vanligt vägguttag eller genom en förlängningssladd är något som ökar brandrisken – men då handlar det troligtvis om att det är laddpunkten som överhettas och fattar eld.