Fordon

Bättre beräkningsmodeller ska ge färre krocktester

Volvo demonstrerar krocktest av en V40, som krockat i 64 km mot en barriär. Foto: Adam Ihse / TT /
Stefan Golling är forskare i hållfasthetslära vid Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet

Färre krocktester och ett minskat behov av materialprovning. Det kan förbättrade beräkningsmodeller ge när det gäller tillverkning av presshärdade stålkomponenter för bilar, enligt ny forskning vid Luleå tekniska universitet.

Publicerad

– Baserat på mitt experimentella arbete har jag förbättrat beräkningsmodeller som förutsäger värmebehandlat materials deformations- och brottegenskaper, vid krocksimuleringar. De här beräkningsmodellerna förkortar utvecklingstiden av nya fordon eftersom tillverkarna kan minska antalet materialprover och krocktester som är väldigt kostsamma, säger Stefan Golling, forskare i hållfasthetslära vid Luleå tekniska universitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här