Fordon

Bara småpengar från Nevs-affären hamnar i Trollhättan

Eddie Pröckl är reporter på Ny Teknik som bevakar bland annat fordonsbranschen. Foto: Jörgen Appelgren

ANALYS. Som mest kan 1,5 miljarder av det nya Nevsavtalet hamna i Trollhättan, visar Ny Tekniks analys av siffrorna.

Publicerad

Låt oss anta att allt är sant, för det är ju ändå vad vi önskar oss. Det är ju ändå snart jul, och människorna kring den sargade bilfabriken i Trollhättan behöver så innerligt väl något positivt.

Avtalet handlar om 150 000 elbilar med 9-3-karosser och 100 000 andra elfordon, samt tjänster, från andra tillverkare än Nevs, fram till 2020. Totala värdet av detta sägs vara 100 miljarder kronor. Hur pengarna fördelas mellan Nevs och andra, och mellan Trollhättan och Kina, framgår inte.

Det framgår inte heller om detta är ett avtal eller en viljeinriktning, och vad den eventuelle beställaren Panda New Energy har för ekonomiska möjligheter i verkligheten. Men låt oss som sagt anta att allting är sant.

Om vi då till exempel slår ut de 100 miljarderna jämnt på 250 000 fordon så blir kostnaden 400 000 kronor per bil. För en elbil är det inte en orimlig kostnad, kanske räcker det till och med till lite ”tjänster”.

Intressantare är när vi börjar räkna på hur mycket av pengarna som landar i Trollhättan. Där ska, som mest, tillverkas 150 000 målade karosser av typ 9-3. Kostnaden för att framställa en sådan är, högt räknat, 10 000 kronor. Det innebär att max 1,5 av de 100 miljarderna går till Nevs i Trollhättan.

Fram till 2020 motsvarar det 300 miljoner kronor om året. Kanske räcker det till lönen för 200 ingenjörer och lika många bilbyggare. Nevs har idag 400 anställda.

Gilla Ny Teknik på Facebook