Fordon

Banverket kollar leg i 160 knutar

Terminalen får en förvarning om att tåget är på väg in. Foto: Scanpix

Varje vagn på svenska spår ska få en egen id-bricka. I ett världsunikt test blir containertågens rfid-chip avlästa i 160 kilometer i timmen.

Publicerad

Godstågen som går i skytteltrafik mellan Göteborg och Falköping ingår i det första testet. Vagnarna har märkts med rfid-moduler, industriella varianter av tekniken i vanliga passerkort, och registreras när tågen passerar avläsningsstationer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här