Fordon
Avgasbluffen förmörkar framtiden för diesel
Går en osäker framtid till mötes.
Bluffen med VWs dieselavgaser kan slå tillbaka mot bränslets framtid, hävdar nu flera analytiker.
För några decennier sedan såg bilindustrin dieseldriften som lösningen på hårdare krav på bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid.
I Europa blev dieselmotorn med tiden en favorit och svarar i dag för mer än hälften av försäljningen.
Men under tiden har bensinmotorn effektiviserats, och dessutom i många fall gjort sällskap med elmotorlösningar så att hybridbilar kunnat erbjuda lika låga, eller lägre, koldioxidutsläpp än dieselbilarna.
Och med tiden har myndigheter främst i stora städer fått upp ögonen för andra utsläpp där man noterar kopplingar mellan andningssvårigheter och dieselavgaser. Allt mer riktas blickarna mot kväveoxidutsläppen.
När koldioxidutsläppen inte längre är ett problem för bensinbilarna blir det svårt för tillverkarna att motivera kunderna att köpa de dyrare dieselbilarna.
Ett riktigt hårt slag mot dieseldriften var det när Paris borgmästare i slutet av förra året lade fram ett förslag att helt förbjuda dieselbilar i den franska huvudstaden från 2020. Och detta i ett land som länge satsat på dieselfordon.
Hårdare utsläppskrav i EU kan höja priserna på dieselbilar än mer eftersom motorerna framöver kan behöva kompletteras med dyrare reningsteknik, rapporterar Reuters.
Och vad som som händer i Europa är avgörande för dieselns framtid. Europa svarar för tre fjärdedelar av den globala försäljningen av dieselbilar.