Fordon

Australien ointressant för bilindustrin

Ford och GM har redan bestämt sig för att lägga ner sin biltillverkning i Australien. Sedan kanske Toyota följer efter. Då upphör bilindustrin i landet.

Publicerad

Bara några timmar efter att GM beslutat utse Mary Barra till ny vd efter avgående Dan Akerson kom beskedet att koncernen tänker lägga ner sin tillverkning i Australien. Där har man haft biltillverkning sedan 1931 då bilmärket Holden inköptes och inkorporerades i jätteföretaget, då världens största biltillverkare.

Orsaken till att GM väljer att lägga ner tillverkningen i landet är den dalande försäljningen av Holden. Märket skyddades tidigare av höga importtullar och svarade för trettio år sedan för 80 procent av personbilsförsäljningen i Australien. I år är andelen 10 procent, sedan billiga asiatiska bilar börjat erbjudas på marknaden.

2017 ska GM ha lagt ner tillverkningen. Det blir effektivare att ta in koreanska Daewoo-bilar till Australien, ett märke som ingår i GM-gruppen.

Året innan lägger Ford ner sin biltillverkning. Då återstår endast Toyota som biltillverkare i landet. För landets 150 underleverantörer, som sysselsätter över 40000 personer i landet, blir det kärvt, och även Toyota kan tänkas överväga att dra sig ur biltillverkning med en försvagad underleverantörskedja.

Enligt Ford är produktionskostnaden för en bil i Australien dubbelt så hög som i Europa, och fyra gånger så hög som i ett asiatiskt låglöneland.