Fordon
Audi utmanar Tesla – satsar på snabbladdning
När Audi ger sig in i elbilssegmentet så är det för att bli ledande - första seriebilen i världen med 150 kW-laddning.
Det är snart tio år sedan som Tesla lanserade sin Model S och de har fått regera helt ostört i segmentet med premiumelbilar. Efter sommaren kommer Audis utmanare E-tron quattro, men enligt tillverkaren handlar inte deras insteg på elbilsmarknaden enbart om en modell. Nej, här är det ett helt el-ekosystem som sjösätts. En stor dragare är att bilen blir den första seriemodellen som klarar av 150 kW-laddning. Ny Teknik var på plats när de demonstrerade tekniken på Siemens Schaltwerk i Berlin.
– När vi tittade på vilken typ av laddprestanda vi behövde så insåg vi att dagens standard på 50 kW tar för lång tid. Även topprestandan 100-120 kW är för långsam. Med 150 kW kan vi ladda 80 procent av batteriet på 30 minuter, säger Anno Mertens, chef för elektrifiering.
Både bil och ekosystem
VW-koncernen startade i fjol, tillsammans med BMW Group, Daimler och Ford ”laddbolaget” Ionity. Företaget ska bygga 400 stationer längs med Europas huvudleder fram till 2020. Det är i den regin man kommer kunna snabbladda bilen. Men det är inte bara 150 kW-laddningen som ska göra Audis erbjudande attraktivt. Enligt Mertens har man tagit en mer holistisk syn på laddning.
– Vi visar hur man går från att bara vara en biltillverkare till att bli en systemleverantör. Laddning är något som många har sett som ett hinder för elbilen, och vi ska se till att det blir problemfritt. Därför har vi gjort så att man med ett kort kan använda över 65.000 publika laddpunkter som finns i Europa. Och från 2019 kommer funktionen ”Plug&Charge”, då behövs inte ens ett kort – bilen och laddstationen sköter allt. Bil plus ekosystem, det är vad vi på Audi erbjuder, säger Anno Mertens.
Men även om Audi kan skryta om att de kan ladda snabbare än Tesla så behöver de flesta elbilister bara normalladdning, det vill säga ladda bilen hemma. För detta erbjuder tillverkaren en standardladdare som klarar 2,3 kW/11 kW eller en lite häftigare laddbox som kan ge 22 kW. Effekter som innebär att en full laddning går på 8,5- (11 kW) eller på 4,5 timmar (22 kW).
”För mig tar det tio sekunder att ladda bilen”
För de elbilsspekulanter som tycker att laddtiden är problematisk och tar tid anser Anno Mertens att de tänker fel. Visst, tar det tid att ladda en elbil men i de flesta fall står man ju inte och stirrar på bilen medan den laddas.
– För mig tar det tio sekunder att ladda bilen. Fem sekunder när jag stoppar i kontakten och fem när jag kopplar bort den. De 8,5 timmarna där emellan märker jag inte av.
Man kan fråga sig varför Audi inte valde att gå hela vägen och utnyttja laddkapaciteten till max. Ionitys stationer byggs med laddare som går upp till 350 kW? Och Mertens erkänner att laddtiderna med så höga effekter skulle kunna pressas ner rejält, och då pratar vi runt tolv minuter istället för de 30 som det tar med 150 kW.
Så varför valde man då att köra 150 kW istället för 350 kW? Svaret där är pris och komplexitet. För att klara av dessa effekter krävs dyrare komponenter och ett 800-voltssystem. Saker som valdes bort när man utvecklade E-tron quattro.
– Vi tittar på kundperspektivet. 30 minuters laddtid är acceptabelt och vi tycker att vi hittat ”sweetspoten”, säger Anno Mertens.