Fordon
Audi ändrar sig – A8 blir inte självkörande
Audi A8. Foto: Audi
Tanken var att Audi A8 skulle få ”världens första system för automatiserad körning på nivå 3”. Men nu bekräftar biltillverkaren att de planerna har övergivits.
Funktionen kallas för Audi AI Traffic Jam Pilot. Tanken var att bilen själv skulle sköta körning i köer i hastigheter upp till 60 kilometer per timme.
Första bilmodell att begåvas med funktionen skulle bli flaggskeppsmodellen A8. Audi slog på stora trumman vid lanseringen 2017 och kallade det världens först system för automatiserad körning på nivå 3 enligt SAE-skalan.
Redan 2017 betonade Audi att nivå 3-funktionen skulle införas i takt med att respektive lands lagstiftning tillät så. 2018 stod det klart att den inte blir aktuell för USA.
Audi har övergivit planerna
Nu meddelar Audi för tidningen Automotive News att de helt överger sina planer på att introducera tekniken i A8.
– Vi kommer inte att få se Traffic Jam Pilot på vägarna med sin ursprungligt planerade nivå 3-funktionalitet i den nuvarande generationen av Audi A8 eftersom vår lyxsedan redan har genomgått en betydande andel av den tänkta livslängden för modellen, säger Audis teknikutvecklingschef Hans-Joachim Rothenpieler till Automotive News.
Automatiserad körning på nivå 3 definieras av fordonsorganisationen SAE International. Nivå 3 är den första nivån där föraren inte anses köra fordonet, utan systemet. Nivå 3-körning är dock endast möjligt under särskilda förhållanden och föraren måste hela tiden vara beredd att när som helst ta över kontrollen. Den brukar beskrivas som att det är möjligt att släppa ögonen från vägen och till exempel läsa tidningen.
Nivån har kritiserats för att vara alltför riskfylld och dåligt anpassad till hur vi människor fungerar. Flera tillverkare, bland annat Volvo Cars, har meddelat att de hoppar över nivå 3 och siktar direkt på nivå 4, som inte kräver att föraren ska kunna ta över körningen.
Nivå 2 för tillfället
De serieproducerade personbilar med självkörningsliknande funktioner som finns på vägarna i dag definieras i samtliga fall som nivå 2. Det handlar alltså om avancerade förarstöd. Föraren anses därmed köra bilen och måste hela tiden hålla ögonen på vägen. Det är ännu inte möjligt att få en personbil typgodkänd med nivå 3-funktionalitet.
Waymo lanserade i december 2018 en robottaxi i Phoenix med nivå 4, men fordonet är inte möjligt att köpa för en privatperson.
Nivå 5 är den högsta nivån och innebär att systemet sköter all körning under alla tänkbara förhållanden.