Fordon
Atlis XT:s elektriska pickup ska ha en räckvidd på 80 mil
Atlis XT ska kunna bära 2,2 ton last på flaket, och dra upp till nio ton. Räckvidden för den elektriska pickupen sägs vara 80 mil, och tillverkaren hävdar att modellen kommer kunna ladda fullt på 15 minuter.
Plötsligt regnar det elektrifierade pickuper, men ingen kommer från Tesla. Nyligen visade Rivian Automotive upp renderingar på sin kommande modell. R1T kommer leverera upp till 764 hästkrafter, med ett vridmoment på 1 120 newtonmeter. Den ska kunna lasta 800 kilo och dra upp till fem ton. Samtidigt klaras 0-100 av på runt tre sekunder.
Amerikanska Atlis är den senaste spelaren bland el-pickuperna – och det amerikanska bolagets första modell XT får förmodligen Elon Musk att önska att han kommit lite längre med det egna flaket. Bakom Atlis Motor Vehicles står mjuk- och hårdvaruutvecklaren Mark Hanchett. Det började med att han byggde om en dieselpickup till eldrift, och det gav blodad tand. 2016 grundade entreprenören bolaget.
Företaget har utvecklat en egen plattform, och även om tillverkaren i dagsläget är tämligen snål med detaljer kring sin första modell så gör man stora anspråk med XT. Bland annat anges räckvidden till 80 mil. Det finns även snålare versioner med 48 respektive 64 mils räckvidd. Batteriernas storlek förblir en hemlighet, men laddtiden ska ligga på så lite som 15 minuter för ett fullt batteri. Jalopnik konstaterar dock att en Model S tar 40 minuter på sig i Teslas Supercharger-nätverk för att ladda motsvarande 40 mils körning. Hur Atlis ska pressa tiden till en kvart är oklart.
Atlis XT kommer att tillverkas i USA
Kraften kommer från fyra motorer i respektive hjul. De ska ta bilen från 0 till 100 km/h på cirka fem sekunder. Topphastigheten är 193 km/h. XT ska dock leverera en kapacitet som lever upp till förväntningarna i segmentet. Det innebär att vissa versioner kan ta 2,2 ton last på flaket, och dragvikten går från 2,2 ton och ända upp till nio ton. Elbilen ska också kunna köra genom en meter djupt vatten. I USA gillar man att sitta på sin ”tailgate”. Atlis har gjort samma sak med grillen, och förvandlat den till en baklem – fast fram.
Pickupen kommer att tillverkas i USA och Atlis förväntar sig en lansering under nästa år. Priset för instegsmodellen ska ligga på 45 000 dollar. Mark Hanchett sockrar med att framtidens bilar ska leverera autonomi på nivå 5. I dag handlar tekniken dock om kameror i stället för backspeglar, och bilen kommer att vara utrustad med Android Auto och Apple CarlPlay, som sköts via en pekskärm. Hanchett sägs också ha ambitionen att Atlis ska starta sitt egna laddnätverk. Just nu genomför han dock en insamling för att få råd med utvecklingen av den första prototypen, så det är en bit kvar Musk-status är uppnådd.