Fordon

Askprovtagning görs med Lansen

Nu ska provtagning av askmolnet göras i svenskt luftrum. Så snart det är möjligt ska en specialutrustad J32 Lansen samla in prover som sedan ska analyseras av Försvarets forskningsinstitut, FOI.

Publicerad

Testflygningen beslutas av Transportstyrelsen och genomförs i samarbete med Försvarsmakten, FOI och SMHI.

Mätningarna ska ske under maj så snart det bildas ett område med spår av aska över svenskt luftrum, en så kallad zon2.

- Ambitionen är att genomföra testerna så fort som möjligt. Vi kommer att få information från SMHI om vilket område som är lämpligt att flyga inom, säger Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig på luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.

Syftet är att öka kunskapen om utbredning och koncentration av vulkanaska. Mätningarna kommer att utföras av förvarsmakten med hjälp av ett J32 Lansen-plan från Skaraborgs flygflottilj i Såtenäs, F7.

Flygplanet förses med sex mätkapslar under vingarna där partiklar från askmolnet ska samlas in.

FOI ansvarar för mätningarna och analyserna av proverna.

Lennart Thaning, forskare på FOI i Umeå och kontaktperson för projektet berättar att kapslarna egentligen är avsedda för radioaktiva mätningar. Det handlar om en enkel anordning där luften passerar och där ett filter samlar upp partiklarna.

- Vi kommer att öppna kapslarna en och en på olika höjder. I och med att vi vet hur länge kapseln varit öppen och hur mycket luft som passerat kan man räkna ut koncentrationen, säger Lennart Thaning.

Partiklarna i filtret kommer att analyseras kemiskt för att säkerställa att det verkligen är aska.

Målet med de första mätningarna är att få en uppfattning om vilka koncentrationer av aska som finns i luften. De ska också ge erfarenheter som kan användas för att utveckla nya metoder rör luftmätningar framöver.

- Vi ska också koppla resultatet till de prognoser som görs av askforskningsinstitutet i England för att se hur de överrensstämmer med verkligheten, säger Lennart Thaning.