Fordon

Arlanda testar kroppsskanner i säkerhetskontrollen

Passagerarna undersöks med millimetervågor, men inga kroppskonturer avslöjas. På skärmen syns i stället en avatar. Bilden är från Hamburg. Foto: HANSEN,MARKUS
Mats Paulsson.

Millimetervågor i stället för kroppsvisitation. Om två veckor tar Kastrups flygplats 24 skannrar i drift i säkerhetskontrollen. Även Arlanda testar tekniken

Publicerad

Den första september ersätter 24 skannrar all kroppsvisitation i säkerhetskontrollen på Köpenhamns flygplats Kastrup. Samma datum träder nya EU-regler i kraft, som innebär att personalen slumpvis måste kontrollera om flygpassagerare har sprängmedel på kroppen.

Swedavia som driver Arlanda och nio andra svenska flygplatser har inte infört kroppsskannrar ännu. Men under sommaren har företaget startat tester av skannrar från tre olika tillverkare på Arlandas Terminal 5.

- Kroppsskannrar är lättare och smidigare än manuell kontroll både för passagerarna och för personalen som slipper göra undersökningen med händerna, säger Arlandas säkerhetschef Mats Paulsson.

Bland de tre produkter som testas ingår skannern från brittiska Smiths Detection som Kastrup har valt. Den påminner lite om en öppen duschkabin där passageraren får gå in, sträcka upp armarna i luften och snurra runt. En panel sänder ut millimetervågor som tränger igenom kläderna men reflekteras av kroppen och eventuella föremål som döljer sig under plaggen. Signalen tas emot av en detektor, analyseras och en bild skapas. På så vis kan säkerhetspersonalen upptäckta sprängmedel och narkotika såväl som vapen och knivar.

De första generationerna av kroppsskannrar fick öknamnet nakenkameror eftersom de skapade detaljerade 3d-bilder av passagerarnas konturer. Men den teknik som testas på Arlanda visar inga nakna kroppar, enligt Mats Paulsson.

- Programmet skapar en avatarfigur på skärmen, man ser inte passagerarens kropp alls, säger han.

Testet på Arlanda pågår hela hösten, och därefter ska Swedavia analysera resultatet och fatta beslut om tekniken ska införas. I så fall ska skannrarna användas både för passagerare som fastnar i metalldetektorn och för de som väljs slumpvis ut för att testas.

För att följa de nya reglerna börjar Swedavia den första september att använda så kallade sniffers för att leta efter sprängmedel på passagerare. Tekniken används redan för att kontrollera handbagage slumpvis, även det ett EU-krav som infördes den första mars i år. Testen görs genom att personalen skrapar med en duk på väskan eller passageraren. Duken stoppas in i sniffern som inom några sekunder ger besked om det finns spår av explosiva ämnen.