Fordon

Arlanda Express sväljer fler passagerare

Genom att göra stolarna tunnare än de tidigare fåtöljerna har antalet sittplatser kunnat öka från 190 till 237. Foto: Björn Fredriksson

Tunnare stolar i flygplatståget Arlanda Express ökar passagerarkapaciteten med 20 procent. Nästa vecka rullar det första ombyggda tåget iväg.

Publicerad

(Uppdaterad) Genom att slänga ut de gamla tjocka fåtöljerna och ersätta dem med tunna skålade stolar har Arlanda Express kunnat öka antalet passagerare från dagens 190 till 237 per tåg.

Det första ombyggda tåget visades på Stockholms Central på tisdagen. I nästa vecka tas det i trafik. Sedan byggs de resterande sex tågen om enligt samma mönster. I mitten av nästa år ska samtliga tåg vara ombyggda.

Tekniskt sett är det samma tåg som tidigare, men den gamla inredningen har rivits ut och ersatts med ny vid Euromaint Rails verkstäder i Malmö.

Bakom designen står företaget Idesign, som tagit fasta på att tågen rör sig i Stockholmsmiljö. Exempelvis pryder fotografier från Stockholms skärgård väggarna i salongernas ändar.

De tunna stolarna har tagits fram i samarbete med möbelföretaget Safeman. Enligt Per Thorstenson, vd för Arlanda Express, har de redan väckt intresse hos andra tågtillverkare. Och Arlanda Express har inte ensamrätt till dem, kravet var att man skulle få vara först med att använda dem.

Förutom en ökad passagerarkapacitet hos Arlanda Express minskar de nya tågen koldioxidbelastningen vid Arlanda flygplats, påpekar Per Thorstenson.

Flygplatstågen avverkar sträckan till Arlanda på ca 20 minuter. Toppfarten är 200 km/h.

Se fler bilder på de nya tågen på tidningen Affärsvärldens nätupplaga.