Fordon
Arlanda Express missnöjt med tågstörningarna
Per Thorstenson, vd för tågoperatören Arlanda Express, är kritisk till kvaliteten på Trafikverkets sträckor Stockholm-Arlanda.-Jag kan bara konstatera att vi har färre fel på våra spår.
Ännu vid lunchtid varnade man på Arlanda Express sajt för kraftiga störningar i tågtrafiken mellan Stockholm och Arlanda. Problemen har varat ända sedan 17-tiden i går kväll, och drabbat många av bolagets resenärer.
Arlanda Express är ett privat bolag som bildades 1999, Man kör tåg mellan Stockholm och Arlanda. Av de fyra milen enkel resa ansvarar Trafikverket för i storleksordningen tre fjärdedelar av banan- och bolaget för den resterande delen, cirka en mil, som heter Arlandabanan.
Gårdagens trafikstopp sägs bero på en nedriven kontaktledning.
- Vi känner förstås smärta över att vi inte kan ta hand om våra kunder, vi förstår ju vilket lidande detta ger, säger Per Thorstenson.
Inom kort ska hans företag ha ett av sina regelbundna möten med Trafikverket där man diskuterar spårläget.
Han är förbittrad över den knapphändiga informationen han anser att företaget fått från Trafikverket det senaste dygnet.
- De säger att det beror på en nedriven kontaktledning, men vi vill ju att de ska förklara vad som hänt, och hur förseningarna kan bli så kraftiga, säger han och tillägger:
- Det låter inte riktigt trovärdigt, när man har fyra spår att kapaciteten blir så begränsad, säger han och påpekar att prognoserna för när trafiken ska komma igång dessutom ändrats flera gånger.
Någon statistik han har inte till hands just nu, uppger han, men Per Thorstenson hävdar att Trafikverkets del av anläggningen i jämförelse med Arlandabanan drabbas av fler störningar. (Också Arlandabanan trafikeras och belastas av SL:s pendeltåg och SJ:s fjärrtåg).
Per Thorstenson framhäver att kvalitetsförsämringarna skett samtidigt som den avgift som Trafikverkets tar ut av bolaget för Arlandabanan höjts "dramatiskt" de senaste åren.
Vid det kommande mötet med Trafikverket ska hans bolag också ta upp frågan om hur de rötskadade sliprarna norr om Stockholms central - som SVT tagit upp i en granskning, påverkar Arlandatrafiken.
- Men den uppfattning som jag har fått är att det främst är tåg som ska ut och in till verkstan i Hagalund som drabbas, säger han.
Enligt Trafikverkets presskommunikatör Lena Karlsson har myndigheten startat en utredning kring vad som orsakade att kontaktledningshaveriet.
Gilla Ny Teknik på Facebook