Fordon
Ännu mer avgasfusk
I den franska undersöktes bilarna både i labbmiljö och i trafiken. Foto: Alamy
En fransk undersökning visar att en tredjedel av de granskade dieselbilarna överskrider gränsen för utsläpp av kväveoxider.
Det franska miljödepartementet under ledning av ministern Ségolène Royal har efter avslöjandet om att Volkswagen fuskat med utsläppsnivåerna gjort nya test på 86 olika dieselbilar som säljs i Frankrike. Runt en tredjedel av dessa visade sig ha ett betydligt högre utsläpp av farliga kväveoxider än vad reglerna tillåter, konstaterar departementet i en färsk rapport.
Miljödepartementet har gått grundligt tillväga: Man tillsatte en oberoende kommission med parlamentariker, representanter för konsumentorganisationer, miljöorganisationer, tjänstemän från miljödepartementet, industrin och forskningsinstitut. Det oberoende provningsinstitutet UTAC svarade för själva testerna.
Proven genomfördes i tre steg: De första två i labbmiljö och det tredje på vägen. Man följde den europeiska testcykeln NEDC, och kommissionen satte egna gränsvärden i förhållande till Europanormen (alltså det som är tillåtet). I labbtesterna tillät kommissionen att NOx-utsläppen översteg det tillåtna med 10 respektive 50 procent, och i landsvägstestet med fem gånger det tillåtna värdet.
En tredjedel av de testade fordonen översteg kommissionens gränsvärden, och tillverkarna kallades in för att förklara sig. En av dessa var Volvo, där båda testade bilar (en S60 och en V40) översteg gränsvärdet för Euro 6 med mer än tio procent.
I sin förklaring bekräftade Volvo att testresultaten överensstämde med vad tyska transportstyrelsen KBA och ADAC kommit fram till. En förklaring till de för höga utsläppen från V40 var att bilen när den typgodkändes startats på tvåans växel, medan de franska testarna konsekvent startade på ettans växel. Volvo trodde också att båda bilarnas start-stopp-system inte fungerade som det skulle. Företaget menade också att de testade fordonens NOx-fälla var delvis förstörd av att man använt bränsle med för hög svavelhalt.
Inför den franska kommissionen välkomnade också Volvo en skärpning av det europeiska regelverket, med strängare testcykel och mätningar i trafik som kommer att börja införas 2017. Volvo lovade också att de nya modellerna från XC90 kommer att vara bättre på alla sätt.
De andra tillverkarna som överskred kommissionens gränsvärden var Fiat Chrysler, Ford, Mercedes, Opel, Nissan, PSA Peugeot Citroën, Renault och Volkswagen. BMW och Toyota klarade testerna utan anmärkningar.
I rapporten förklarar tillverkarna varför deras bilar inte klarade det franska testet. Dessutom redovisar BMW och Toyotas varför deras bilar inte släpper ut mer än vad som är tillåtet.