När Toyota introducerade Mirai 2014 var det en udda fågel – och då pratar vi inte bara drivlina. Den japanska jätten hade redan då lagt 22 års utveckling och tänkte att det här var något att satsa på. Toyota gör inget kortsiktigt och tanken med den första generationens Mirai var att göra ett tekniskt showcase för bränsleceller.
Så vad har man nu snickrat ihop? Jo en bränslecellsbil som designmässigt armbågas i segmentet lyxsedaner – men med teknik ingen annan erbjuder.
Toyota Mirai gen 2. Foto: Toyota
Drivlinan består av en bräslecellsstack men jämfört med den tidigare är den mindre och har färre celler. Trots det har effekten ökats till 128 kW vilket innebär att den sätter nytt rekord för specifik effekttäthet, detta med 5,4 kW/l. Nytt är även att den andra generationen av Mirai får litiumjonbatterier ombord och vid acceleration kan man få ut ytterligare 31,5 kW i tio sekunder. Det här ska då räcka för att få ut elmotorns fulla potential på cirka 180 hästkrafter.
Mycket nytt med drivlinan
Visst är det mycket nytt med drivlinan, men vi pratar inte om prestanda som liknar de tuffare batterielektriska modellerna.
Å andra sidan hämtar man hem det i andra avseenden. Räckvidden är nämligen 650 kilometer på en tank, och för att få ytterligare 650 krävs bara fem minuter vid pumpen. Ett annat plus är att du kommer få ut dessa kilometrar oavsett om det är varmt eller kallt ute.
30 000 bilar
Även om nya Mirai ska attrahera bredare än den gamla bilen, är det fortfarande ingen modell som Toyota tror sig kunna sälja i stora serier. Den japanska tillverkaren säger att målet är en tio gånger högre produktion, vilket då skulle innebära totalt 30 000 bilar av den här generationen.
I skrivande stund finns det inget svenskt pris på nya Mirai, men i Tyskland går ett exemplar loss på 65 000 euro. Toyota Sverige säger att man enbart kommer att erbjuda den genom leasing och väntar sig ha ett erbjudande klart i januari.
Fakta Toyota Mirai gen 2
Pris: 65 000 euro i Tyskland, i Sverige kommer den leasas ut