En delad tiondeplats – ja, det blev resultatet för Peugeot 308 SW i Europaindex. Om det var oväntat lågt? Kanske inte när vi analyserar biljournalisternas omdömen närmare.
Den första kombiversionen av 308 , som på Peugeot-språk har tillägget Sportwagon (SW), lanserades 2008. År 2013 var det dags för generationsbyte och i år kommer en facelift av modellen, som min kollega Håkan gillar väldigt starkt.
Men Europas andra experter har varit lite svalare i sina reaktioner. Vanliga 308 blev visserligen utsedd till Årets bil 2014, men SW-utförandet har inte varit någon fullträff och reaktionerna är blandade.
“Om den gamla 308 SW var en utmärkt kombi, men en besvikelse till bil i övrigt, är den nya SW modernare, bekvämare och med bra motorer. Dessutom är den en av de bästa i klassen vad gäller utrymme – men inte användarvänlighet och köregenskaper” – Auto Motor & Sport
“ Inte störda och knappast skakade. Men klasskamraterna bör i alla fall ta nya Peugeot 308 SW på största allvar” – Allt om bilar
“Marknaden för mellanstora kombis är ockuperad av några stjärnprodukter för tillfället. [...] 308 SW kan tävla mot de bästa av dem. Billigare och trevligare att titta på och sitta i än Civic, mindre vanilj än Octavia och ett trovärdigt alternativ för de som helst inte vill köra en Golf – det är ett mycket kompetent kit” – Carmagazine
Så vilka slutsatser går det att dra om 308 SW utifrån biljournalisternas tester och omdömen? Vilka styrkor och svagheter har den? Jag har summerat det hela i sju punkter:
Utsidan är elegant och tilltalande. Alla experter är rörande överens om att den nuvarande generationen är snyggare än den första. De tycker att Peugeot har vågat ta ut svängarna lite mer och skapat en mer harmonisk design, som ger bilen mer identitet. Schweiziska Blick beskriver den så här:
“Visuellt är 308 SW tilltalande med sin raka och eleganta design. De rena linjerna och de vackra detaljerna ser väldigt chica ut! Särskilt lyckad är baken, som ser mycket mer harmonisk ut än hos föregångaren” – Blick
Låg förbrukning och utsläpp får tummar upp . Peugeot 308 SW må inte finnas som hybrid eller laddhybrid, men den är relativt snål och miljövänlig.
“Kombinationen av lägre vikt och snålare motorer gör det möjligt för 1.6 BlueHDi 120 att uppnå 91,1 mpg [ miles per gallon , reds. anm.] och utsläpp på 85 g/km – det lägsta i segmentet, även om du så klart sannolikt inte kommer se 90 mpg i verkligheten” – Autocar
Interiören håller hög nivå . “Kvaliteten på interiören är verkligen imponerande med top-notch passform, finish och material” skriver brittiska Carmagazine. Och ja, resten säger ungefär detsamma – insidan hos 308 SW imponerar!
Bagaget är rejält – men detaljerna sviker . Bagageutrymmet hos 308 SW är med sina 610 liter bland de största i sitt segment och modellen får klart godkänt på denna punkt, som ju är så viktig i en kombi. Men allt handlar inte bara om utrymme, utan en kombi måste också vara praktisk att leva med – något som 308 SW inte riktigt lyckas med.
“308 SW har ett av de största bagageutrymmena i sin klass, men det har inte lagts tillräckligt med eftertanke på livet inuti bilen” tycker till exempel brittiska Autoexpress. Fällbart passagerarsätet där fram och lättare bagagelucka är några av de föreslagna förbättringspunkterna.
Litet baksäte drar ned intrycket . Med ett ökat axelavstånd på 11 centimeter jämfört med originalet erbjuder 308 SW givetvis mer plats i baksätet. Men inte riktigt så mycket som biljournalisterna förväntade sig. Så här skriver tyska Autobild:
“I framsätet finns det mycket plats och atmosfären är luftig, i baksätet frågar man sig dock var de extra elva centimetrarna har blivit av. [...] Och vår 1,93 meters-redaktör nuddade definitivt i taket, men då var också testbilen utrustad med det stora panoramataket.”
Körningen får både hiss och diss . Motorer, ljudisolering, styrning, grepp och fjädring m.m. får varierande omdömen från Europas experter. Här är två exempel: tyska Autonews som älskar körupplevelsen och brittiska Autoexpress som är betydligt mer negativ:
“Peugeot 308 SW med 130 hk bensinmotor gav mig en så rolig upplevelse, att här måste det bli fyra och en halv stjärna. Även om det är andra kvaliteter som efterfrågas hos familjebilar som den här kombin. Motor och styrning ger betydligt mer körglädje, än en familjfar egentligen förtjänar.”
“Vid svängar, så innebär den mjuka fjädringen att det händer mycket i sidled, medan mellanstora bulor gör att den rycker till obekvämt. Dessutom känns den lilla ratten leksaksaktig och en konstig förarposition uppmuntrar dig inte till att attackera svängar.”
Förarupplevelsen är speciell . Ja, precis som det nämndes ovan har 308 SW en ganska liten ratt, vilket flera av biljournalisterna noterar. Alla är inte negativa, men det verkar ta ett litet tag att vänja sig vid. Något som de dock är betydligt mer kritiska till är att i princip allt styrs via touchskärmen.
“Mindre bra är det att nästan samtliga reglage är inlagda i pekskärmen. Det ser snyggt ut, men är inte helt funktionellt. Du måste trycka för mycket och därmed flytta blicken från vägen, bara för att juster temperaturen en grad!” – VG
Peugeot 308 SW har alltså sina styrkor i stilig design, låg förbrukning, kvalitativ interiör och ett rejält bagageutrymme. Men tyvärr saknas det där lilla extra för en riktigt praktisk vardag och det är en något speciell bil att köra, enligt experterna.
I Europaindex får den 78,1 poäng och hamnar på en delad tiondeplats med Audi A4 Avant. En placering vi på redaktionen först var lite besvikna på, men som nu inte längre är oväntat låg i ljuset av biljournalisternas omdömen.
För om jag ska summera analysen i en mening så kan jag konstatera följande: Peugeot 308 SW är speciell – utan att ge det där lilla extra.
: 78,1 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)