Fordon
Analys: Laddhybrider bättre miljöval än elbilar
I batteribristtider är hybrider bättre miljöval än elbilar. Den slutsatsen drar analysfirman Emissions Analytics efter att ha gått igenom 153 olika modeller.
Elbilar må vara målbilden för många som vill ta miljöhänsyn, men bara för att de har ett garanterat lokalt nollutsläpp – behöver det inte vara den mest hållbara lösningen.
Faktum är att i dagens läge, där efterfrågan efter elektrifierade bilar vida överstiger tillgången, är det absolut inte så. En hybrid levererar nämligen 14 gånger bättre utsläppsreduktion per kWh än en elbil.
Det är slutsatsen som brittiska analysfirman Emissions Analytics drar efter att ha räknat på reducerat koldioxidutsläpp per kilometers körning för varje kW batteri som finns i bilen.
"Enorm skillnad mellan bilarna"
Totalt sett innehåller rapporten 153 olika modeller. Av dessa var 59 elhybrider, sju var mildhybrider och 57 var laddhybrider. Dessa jämfördes sedan med en teoretisk elbil med en batterikapacitet på 60 kWh. I undersökningen har både amerikanska och europeiska bilmodeller tagits med.
Så hur ser uträkningen ut? Den genomsnittliga mildhybriden, med ett batteri på 400 Wh, reducerade 25 gram koldioxid per körd km, eller 73,9 g/km per kWh. För elhybriden var motsvarade siffror en reduktion på 65 gram/km eller 50,5 g/km/kWh.
För laddhybrider skiljer siffrorna enormt beroende på hur mycket som de körs på el. Och en av punkterna som de kritiseras för är att de släpar runt på dubbla drivlinor.
Dock kan samma sak sägas om elbilar som har stora batterier för långfärd. Om de inte körs långt – har de bara roffat åt sig enorma resursers.
Laddhybrider mer effektiva en elbilar
Enligt uträkningen har en laddhybrid, som ”för det mesta körs på fossilt drivmedel”, fortfarande en effektivare koldioxidreduktion än en ren elbil och körs den för det mesta på batteri övertrumfar den rejält.
Och det är intressanta siffror. För tittar man på miljönytta så är elbilar i dagsläget inte den mest effektiva lösningen. Det här är ett argument som Toyotakoncernen, vars signum är elhybrider, länge har haft som svar på varför de inte lanserat någon elbil.
"Låt konkurrerande tekniker blomstra"
Det analysfirman vill poängtera med sin genomgång är dock inte att elbilar på något sätt skulle vara dåligt – utan att data pekar mot att det är ineffektivt att ensidigt gynna en slags tekniklösning.
Istället menar Emissions Analytics att en bättre väg vore att använda sig av verklig data och låta konkurrerande tekniker få blomstra i takt med att de bevisligen ger äkta koldioxidminskningar i snabbast möjliga takt.