Stelvio är inte vilken SUV som helst. Nej, det är den första SUV:en någonsin från italienska sportmärket Alfa Romeo, som nu tagit upp kampen med Jaguar, Audi, BMW och Mercedes i stentuffa mellanklassen. Men frågan är om Stelvio kan mäta sig med konkurrensen och slå sig in på topplistan? Här är svaret.
Stelvio premiärvisades på bilsalongen i Los Angeles i november förra året. Min kollega Håkan rapporterade då om den nya bergsbestigaren.
Alfa Romeo själva skrev i ett pressmeddelande att Stelvio skulle "leverera en spännande körupplevelse, enastående prestanda och sportig stil", med målet att "skriva om reglerna i mellanklassen i premium SUV-segmentet".
Europas biljournalister har sedan efter hand fått känna och klämma på Stelvio, som alltså är den allra första SUV:en i Alfa Romeos 107-åriga historia. Domen? Här är några av experternas omdömen:
“Det är en härlig bil i sin egen rätt, men med tanke på att det är Alfas första SUV är den på gränsen till briljant vid första bekantskapen” – Carmagazine
“Det är nånting med snygga Alfa Romeo Stelvio som skaver” – Allt om bilar
“Alfa har med Stelvio skapat en mycket uppfriskande, karaktärstark och extremt kördynamisk SUV-nykomling. Kvalitet, rymlighet och motorer är också bra” – Autonews
“Alfa Romeo Stelvio är kul att köra, men en hård åkupplevelse och den billiga interiören talar emot den” – Whatcar
Trots något spretiga åsikter vid första anblicken har journalisterna en hel del gemensamt i sina resonemang, vilka framförallt kan summeras i fyra slutsatser:
1. Stelvio är agil och sportig att köra. De flesta experterna tycker att Stelvio är riktigt kul att köra, med skarp styrning och en stabil körupplevelse. Men hur mycket de värdesätter dessa egenskaper varierar lite grann. Allt om bilar tillhör de största kritikerna och menar att Alfa Romeo “gått fel” och inte rätt balans i Stelvio, medan tyska Autobild är en del av hyllningskören och skriver att “hjärtat skrattar vid körning”.
2. Designen är uppskattad och interiören acceptabel. I princip alla älskar den utvändiga designen på Stelvio. Brittiska Carmagazine konstaterar att “det är möjligtvis den enda SUV:en du skulle köpa enbart på grund av utseende”. Men när det kommer till insidan är omdömena något mindre positiva och interiören får inte mer än godkänt. Så här skriver till exempel tyska Autonews:
“Instrumentlayout och kvalitet är bra för Alfa-förhållanden, men i prestandklassen ‘Audi-interiör’ är det en solid -2 i betyg. Jag tror dock att man kan leva underbart med den ändå.”
3. Infotainment-systemet lämnar en hel del att önska . En stor nackdel med Stelvio verkar vara det ålderdomliga infotainment-systemet. Det finns till exempel ingen touchscreen, upplösningen är inte den bästa och det finns ingen uppkoppling. Här hade Stelvio verkligen kunnat vara bättre, tycker experterna.
4. Utrymmena är tillräckliga. Stelvio bjuder på rejält med plats i framsätet och bagageutrymmet håller standarden i klassen. Baktill finns det gott om utrymme för barn, men lite längre vuxna kommer inte ha mycket knäutrymme. På det stora hela “finns det anständigt med utrymme, som matchar snarare än förbättrar rivalernas” (Autoexpress).
Även säkerheten är värd att nämna: Alfa Romeo Stelvio fick toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP i våras och slog exempelvis Audi Q5 och Mercedes GLC vad gäller skydd av vuxna.
Hur står sig då Stelvio mot konkurrenterna BMW X3, Jaguar F-Pace, Audi Q5, Mercedes GLC och de andra i SUV mellanklass?
Den blandade kompotten av dynamisk körning, underbar design, acceptabel interiör, ålderdomlig infotainment och utrymmen som följer standard må inte göra Stelvio till någon favorit, men det är ändå en uppskattad SUV.
I vårt Europaindex får den fullt respektabla 79,5 poäng. Därmed intar den en nionde plats på listan för SUV mellanklass och knuffar den ut gamlingen Honda CRV från topp 10 listan. Och det är inte särskilt konstigt: Stelvio är onekligen en läckerbit.
Men den skriver knappast om några regler i segmentet och har en liten bit kvar innan den kan mäta sig med jättarna på toppen.
: 79,5 av 100 (ett snitt baserat på 18 tester)