Fordon

ANALYS: Hur bra är nya Mazda CX-5 och vad tycker experterna?

CX-5 är en av Mazdas absoluta storsäljare. Modellen lanserades 2012 och har i år fått en rejäl uppgradering. Ja, den har nästan “fötts på nytt”. Men låt oss gå bakom säljande broschyrbeskrivningar – det här är vad experterna ute i Europa egentligen tycker!

Publicerad

CX-5 är en av Mazdas absoluta storsäljare. Modellen lanserades 2012 och har i år fått en rejäl uppgradering. Ja, den har nästan “fötts på nytt”. Men låt oss gå bakom säljande broschyrbeskrivningar – det här är vad experterna ute i Europa egentligen tycker!

Mazda CX-5 är en populär bil , det går inte att förneka. Modellen har sålts i ca 1,5 miljoner exemplar i över 120 länder och vunnit över 90 prisutmärkelser. Men Mazda har naturligtvis ambitionen att bli ännu bättre:

“När vi skulle ta oss an utmaningen och skapa den helt nya CX-5, var ‘bil som konst’ vårt mantra – vi ville ta kvaliteten på vår design till en konstnärlig nivå.”

Enligt tillverkaren själv har man lagt stor vikt vid enkelhet och raffinemang i designen. Dessutom har komfort och teknik förbättrats.

Men hur ser det ut i verkligheten? Lever nya Mazda CX-5 upp till förväntningarna hos bilexperterna?

När Håkan Nilsson , min kollega här på Alla Tjänstebilar, testkörde bilen för några veckor sedan konstaterade han att . Men han poängterade också att den har sina brister: ventilationen i baksätet är exempelvis begränsad och bagageutrymmet förhållandevis litet i jämförelse med några av konkurrenterna.

I grannländerna och ute i Europa finns det dock både hyllningar, negativa tongångar och likgiltiga utlåtanden. Här är några av omdömena:

“Succén fortsätter” – Motorsiden.dk

“Den nya CX-5 är full av aktningsvärd teknik, men snålar med charmen” – Autocar.co.uk

“Mazda har på det stora hela gjort ett bra jobb med den nya upplagan av CX-5” – Autobild.de

“Goda köregenskaper, exemplarisk ljuddämpning, mycket hög nivå på utrustning och premium kvalitetskänsla” – Bilnorge.no

Och meningarna går isär på många områden. Danska Motorsiden beskriver till exempel det nya utseendet som en “uppstramning” och brittiska Carmagazine använder orden “maturely polished”. Men tyska Auto Sport und Motor beskriver bilen som “väldig” och “nästan lite överdriven”. Klingar mindre positivt, åtminstone i mina öron.

När det gäller storlek och komfort skriver både tyska Autobild och brittiska Whatcar att det finns tillräckligt med utrymme för benen och på höjden.

Men enligt danska Motorsiden kan bilen vara trång för större förare och passagerare:

“Mazda CX-5 har fått nya säten. De är bekväma och ger rätt stöd, men bara om man har en kroppsform som passar. På vanlig danska: är man lite bred över baken har sätena inte så god passform.”

Den nya interiören bedöms nästan enhälligt ha hög kvalitet. Autobild.de, Bilnorge.no, Autosportundmotor.de, Whatcar.com – alla är positiva och använder uttryck som “stiligt”, “modernt” eller “solitt”.

Brittiska Autocar är dock kritiska och går onekligen ut hårt:

“Massor av utrustning och respektabel kvalitet i konstruktionen gör att bilen passerar minimumkraven, men en relativt fantasilös arkitektur och mindre briljanta material betyder att den riskerar att verka mycket billigare än vad prislappen säger. [...] Mazda har inte varit tillräckligt kreativa eller stilfulla för att skapa en klassledande kabin.”

Så finns det något alla är överens om? Jodå. I princip alla tycker att ljudisoleringen har förbättrats markant. Dessutom verkar dieselalternativet var populärast – både Bilnorge.no, Carmagazine.co.uk och Whatcar.com avråder från bensinmotor på grund av “segheten” utan turbo.

Samtliga experter tycker också att körprestandan är fortsatt hög. Inget revolutionerande i den nya bilen (den kommer med i princip samma motorer, växellådor och fram- resp. fyrhjusdrift som föregångaren), men den behåller en stark position i klassen. Brittiska Auto Express skriver exempelvis så här:

“CX-5 är utmärkt ute på vägen. Den har alltid varit en av de bästa bilarna att köra i sin klass, och där har inget förändrats.”

 

För att summera verkar nya Mazda CX-5 alltså leva upp till förväntningar vad gäller körning och får uppskattning för den förbättrade ljudisoleringen. Men när det gäller design, komfort och kvalitet på interiören tycker experterna olika – även om de flesta ger positiva omdömen.

Att Mazda har lyckats med sin ambition att ta kvaliteten på designen till en konstnärlig nivå kan därmed diskuteras. Men de har onekligen tagit fram en körvänlig bil som kommer fortsätta vinna mark både i Sverige och resten av världen.

Sammantaget ger Europas biljournalister nya Mazda CX5 82,5 poäng  enl. vårt sätt att beräkna Europa index