Fordon

ANALYS: Är Audi Q7 på väg mot toppen?

En tiondels poäng. Så liten var marginalen när Volvo XC90 slog Audi Q7 och knep förstaplatsen i Europaindex för stora SUV:ar. Och därför ställer vi oss nu frågan: finns det en möjlighet att vi ser Q7 på toppen nästa gång?

Publicerad

En tiondels poäng. Så liten var marginalen när Volvo XC90 slog Audi Q7 och knep förstaplatsen i Europaindex för stora SUV:ar. Och därför ställer vi oss nu frågan: finns det en möjlighet att vi ser Q7 på toppen nästa gång?

Audi lanserade sin första Q7 för drygt 10 år sedan och modellen blev då startskottet på den tyska biltillverkarens SUV-satsning.

Andra och nuvarande generationen premiärvisades i Detroit i början av 2015 och fick en stark säljstart i Sverige, enligt Audi själva.

“Det märks att Audi Q7 är en omtyckt modell. Det är många lojala kunder som nu vill vara först ut med den nya generationen”, sa Jörgen Wedefelt, försäljningschef Audi Sverige, i ett uttalande.

Att en modell är omtyckt hos kunderna behöver dock inte betyda att den går hem hos bilexperterna. Men det har verkligen Q7 gjort – och “omtyckt” är nästan en underdrift.

Hyllningarna avlöser varandra när jag läser tester från Europas experter. Eller vad sägs om de här omdömena:

“Ingenstans i SUV-lyxklassen går det för närvarande att hitta något modernare, bekvämare och säkrare än nya Audi Q7” – Autozeitung

“Det som är utan tvivel är att Q7 i sig själv är en bil utan betydliga svagheter. Den ser kanske inte speciellt spännande ut, men bortsett från det är allt på plats: stora motorer, goda köregenskaper, hög komfort, flexibla lösningar, hög kvalitetsupplevelse och en interiör som vi mår bra i” – Side3

“Stor och tung - trots ett rejält bantningsprogram. Men nya Audi Q7 är packad med fin teknik och komforten är den bästa i klassen” – Allt om bilar

“Den enastående Audi Q7 har en avslappnad mix av prestanda och elegans. Den är också vackert konstruerad, praktisk och välutrustad” – Whatcar

“Hjälp , finns det ens något att analysera?” tänkte jag därför när jag skulle skriva denna artikeln. Men jo, givetvis finns det några saker hos Q7 som imponerar mer på Europas experter än andra – och några punkter som är lite, lite, lite svagare.

De största styrkorna , som delvis går att gissa utifrån omdömena högre upp, är:

1) Den höga komforten och den förhållandevis agila körningen . När Q7:an har luftfjädring på är det som att sväva på moln, om man ska tro biljournalisterna. Så här skriver exempelvis norska Side3:

“När det kommer till köregenskaper har Audi verkligen satsat på komfort med nya Q7. [...] Vi snackar om en nivå där Mercedes tidigare varit dominerande. Bilen flyter över ojämnheter, samtidigt som den inte har någon typiska SUV-krängning.”

Dessutom är experterna överens om att Audi Q7 är förvånansvärt agil – den känns betydligt mindre än vad den är och relativt kvick.

2) Nivån av teknik- och säkerhetsutrustning . Ja, var ska jag börja? Q7 har massvis av intelligent elektronik att erbjuda: ett varningssystemet för utstigning, en förutseende effektivitetsassistent och teknik som mer eller mindre gör bilen självkörande i bilköer under 60 km/h är några exempel. Och infotaiment-systemet får beröm för sin användarvänlighet och beskrivs som ett av de bästa i klassen.

3) Det gedigna kvalitetsintrycket . Audi är känt för sin höga kvalitet, inte minst vad gäller interiören. Även Q7 levererar på denna punkten och brittiska Whatcar skriver till exempel så här:

“Q7:ans instrumentbräda och interiör är på det stora hela ett smörgåsbord av mjuka material och bekväma knappar [...]. Särskilt den vridbara tryckknappen till infotainment-systemet har en tillfredsställande känsla, medan det dova ljudet varje gång du stänger en dörr förstärker det solida intrycket.”

4) Utrymmet och bilens praktiska förmåga . Q7 är en stor bil – trots att den andra generationen har fått genomgått en kraftig bantning jämfört med den första. Och utrymmet används också till något: det finns gott om plats i både fram- och baksätet, enligt experterna, samtidigt som den tredje raden(när den väl är uppfälld) också är relativt rymlig och kan hysa mindre vuxna.

“Sju säten, ett enormt bagage och imponerande dragförmåga gör nya Q7 till en ultrapraktisk SUV”, konstaterar exempelvis brittiska Autoexpress.

När det gäller svagheterna hos Q7 är det som sagt inte lika solklart och bilen har egentligen inga stora brister. Men en sak som Europas biljournalister pekar ut som en potentiell “förbättringspunkt” är till exempel den något traditionella (läs: tråkiga) designen.

Experterna konstaterar också att modellen inte är lika sportig som vissa konkurrenter. Men det verkar inte vara ett särskilt stort minus – Audi Q7 levererar ändå en positiv körupplevelse. Brittiska Autocar skriver så här:

“Vi kan inte förneka att vi föredrar några av konkurrenterna när det kommer till engagerande körning, men Q7 kommer ändå att uträtta stora saker.”

Givetvis är även priset en “svagare” punkt – flera journalister listar det som en nackdel. När jag läser omdömen uppfattar jag det dock som att jo, priset är högt, men för det får man också väldigt mycket bil.

På det stora hela imponerar alltså Audi Q7 något ENORMT på Europas bilexperter. Modellen får 86,2 poäng i Europaindex – bara 0,1 poäng mindre än Volvo XC90 som knep förstaplatsen i kategorin stora SUV:ar.

Och med tanke på likheten mellan de båda bilarna (båda lägger vikten på komfort framför sportslighet och har omfattande assistans- och säkerhetssystem) tror jag inte att det är någon omöjlighet för Q7 att klättra upp på toppen framöver. Men jag gissar på att marginalerna kommer vara fortsatt små.

På den här nivån handlar det om små, små detaljer – och inte omkörningar i raketfart.

: 86,2 av 100 (ett snitt baserat på 20 tester)