Fordon
Amerikanska Otto styr Volvolastbilen automatiskt
En av Ottos testlasbilar. Foto: Otto
Självkörande lastbilar kan få en snabbare väg till marknaden än personbilar. Det tror amerikanska Otto som satsar på teknik som ska få gamla lastbilar att köra på egen hand.
Det blir kanske inte Volvo som blir först med en självkörande Volvolastbil i kommersiell trafik. Amerikanska företaget Otto är grundat av 15 ingenjörer som tidigare arbetat med självkörande bilar för Google. Tillsammans med ytterligare 25 anställda med erfarenhet från företag som Tesla och Apple är nu målet i stället inställt på att få långtradare att köra själv långa sträckor mellan amerikanska städer. Men företaget planerar inte att bygga egna lastbilar. I stället arbetar Otto med att ta fram teknik som kan byggas in i redan levererade fordon.
Testfordonen är tre långtradare från Volvo och enligt en artikel i New York Times har bilarna sedan företaget bildades i januari skrapat ihop över 15 000 kilometer testkörningar på amerikanska vägar.
Bakom företaget står bland annat Anthony Levandowski, vars företag 510 Systems köptes av Google 2011 för att bli grunden i sökjättens projekt för självkörande bilar. Till New York Times säger han att satsningen på lastbilar är en snabbare väg till marknaden än personbilar. Orsaken är att tekniken som används för att få fordon att kunna köra själva kostar ungefär lika mycket i en lastbil som i en personbil. Men kostnaden för de extra komponenterna är lättare att räkna hem i en lastbil, både på grund av att lastbilen kostar mer från början och för att det finns pengar att tjäna på att effektivisera körningen.
I Ottos vision skulle en långtradarchaufför kunna vila bak i lastbilen samtidigt som den fortsätter att köra och därmed spara in på tid som långtradaren i dag står stilla.
Gilla Ny Teknik på Facebook