Fordon

Alstom och Bombardier slåss om Botniabanan

Lirex från Alstom.
Regina från Bombardier.
700 meter av bron över Umeälven är färdiggjuten. Bygget kan följas via webbkameran på Botniabanans hemsida. Men just nu är den trasig efter åskväder.

Regina från Bombardier eller Lirex från Alstom. Vilket av dessa tåg som kommer att trafikera Botniabanan avgörs om bara några veckor, runt månadsskiftet september-oktober.

Publicerad

Det som talar för Reginatåget är hastigheten. Toppfarten i dag är 200 kilometer i timmen, men tåget utvecklas just nu för hatigheter uppemot 250 kilometer i timmen – den topphastighet Botniabanan byggs för.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här