Fordon

Alla bitar på plats i Boeings mardrömspussel med Dreamliner

Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl.
Jim Haas. Foto: Eddie Pröckl
Landningsställen provas genom att planet hängs upp i en vagga. Sedan fälls ställen in och ut. Foto: Eddie Pröckl
Här i fabriken i Everett utanför Seattle, tillsammans med den andra Dreamliner-fabriken, byggs det tio 787-plan i månaden. Och Boeing är stolt över att ingen kund hoppade av trots alla problem under konstruktionsfasen. Foto: Eddie Pröckl
Motorerna kommer från antingen Rolls-Royce eller General Electric. De är planets dyraste delar. Foto: Eddie Pröckl
”Vi kommer att föra över så mycket som möjligt av tekniken till våra andra passagerarplan. Nästa generation 777 blir exempelvis först med att få Dreamlinervingar”, säger Jim Haas på Boeing. Foto: Eddie Pröckl

EVERETT, SEATTLE. Det skulle spara 20 procent bränsle, men blev tre år försenat. Att bygga det modernaste passagerarplanet var inte så lätt som Boeing trott. Ny Teknik besökte världens största flyplanstillverkare för att reda ut vad som egentligen hände. Och varför.

Publicerad

Världens största flygplansfabrik ligger i Everett utanför Seattle. 17?000 människor byter skift två gånger per dygn. Traverskranar 35 meter upp under taket flyttar väldiga flygplanskroppar mellan monteringsstationerna. Ett litet löpande band drar fram en rad stora passagerarplan med två tum per minut. En del av den gigantiska byggnaden är vikt för 787 Dream­liner. Rörformade vita kompositsegment nitas ihop av en robot i en kragliknande jigg. Vingarna väntar på sin tur.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här