Fordon

”Albatrossen” ska bli världens snabbaste tåg

Foto: Chongqing University of Technology

En ny typ av höghastighetståg med vingar. Nu utvecklas ett supertåg som ska vara snabbare och mer effektivt än dagens maglev. 2025 ska ”Albatrossen” sättas i reguljärtrafik.

Publicerad

I Sverige är höghastighetståg en hett debatterad fråga. Regeringen har nyligen lyckats få Alliansen att gå med på fortsatta diskussioner kring projektet som bedöms kosta 205 miljarder och ta 25 år. Kritiker hävdar dock att satsningen inte är ekonomisk försvarbar och att beivrarna dribblat bort fakta.

På andra sidan jorden är höghastighetstågens vara eller icke vara en obefintlig diskussion. I Japan är det en implementerad teknik sedan länge – och i Kina rullar maglevtåg i över 400 km/h. Men snart kommer de att vara övertrumfade. Ett japansk-kinesiskt konsortium håller på att utveckla nästa generations tåg, och då är det trafikhastigheter på 500 km/h som gäller.

Den nya modellen i fråga skiljer sig dock mycket från dagens toppresterande tåg – detta genom att den har vingar. Inspirationen har hämtats från albatrossen, som använder en flygteknik kallad dynamisk glidflygning, och konceptet har vindtunneltestats av Chonqing tekniska universitet. Därtill så ska man inte förlita sig på traditionella drivmedel, och pneumatiska motorer ska stå för framdriften.

– När tåget håller optimal marschfart på 500 km/h så kommer energin som förbrukas vara ungefär en tredjedel av det dagens höghastighetståg och en sjättedel av vad maglevtågen förbrukar, säger Lai Chenguang, professor i aerodynamik vid universitetet i en intervju med Chongqing Morning Post.

Professor Lai Chenguang har tidigare presenterat studier kring hur vingar påverkar aerodynamiken på tåg och den nuvarande blir tredje generationen ”aerotåg”. Designen med vingar eller ringformade spoilers innebär mer lyftkraft utan att ge allt för stora luftmotståndsförluster. Jämfört med traditionella vertikala vingar/spoilers så ska förhållandet lyft-friktion förbättras med 30-40 procent. Därtill gör designen att spårområdet inte behöver vara lika stort (som om det var räta vingar). Vid framdrift kommer vingarna göra att tåget ”flyger” fram.

– Den ringformade spoilern stabiliserar tåget vid färd. Designen förbättrar även hastigheten och lastkapaciteten samtidigt som den reducerar kostnaden, säger Lai till den kinesiska tidningen.

Sammantaget låter det hela minst sagt futuristiskt, men planen är att lansera tågen till 2025. Då som en länk mellan de båda Tokyoflygplatserna Narita och Haneda. Ytterligare planer finns på att upprätta en linje mellan Tokyo och Osaka.

Fotnot: Hastighetsrekordet för tåg ligger på 603 km/h – satt av maglevtåg i Japan. Topphastigheten för TGV i Frankrike samt Maglev-tåget i Shanghai ligger på 572- respektive 501 km/h. Dock är det ingen av dessa som kör trafik i de här hastigheterna.