Fordon
Akasol har byggt Europas största batterifabrik – helt i smyg
Akasol har byggt Europas största batterifabrik. Foto: Akasol
I Sverige kämpar Northvolt med finansiering för att bygga ”Europas största batterifabrik”. Men i skymundan har tyska Akasol gjort just detta – och de kommande åren ska man här bygga batterier till 10 000 elektriska bussar.
De europeiska biltillverkarna har klagat högljutt – ”det behövs batterifabriker i EU. Annars riskerar man att hamna på efterkälken”. Detta har bidragit till att det börjat röra på sig. Tidigare i höstas tog LG Chem ett första spadtag för en batterifabrik i Polen och här hemma i Sverige planerar Northvolt en anläggning utanför Västerås. Därtill har Daimlerkoncernen samt tyska konsortiet Terra-E fabriker på gång.
Men i skuggan av alla dessa har Akasol redan klippt banden för sin produktionsanläggning i Langen, söder om Frankfurt. Produktionen är nu igång och till en början ska man producera ”högprestandabatterisystem för 3 000 hybrid- eller elfordon”. Akasol skriver att de bland annat har kontrakt med ”två ledande busstillverkare”, och att man de kommande åren ska leverera batterier till 10 000 bussar.
– I och med att fler städer i Europa väljer nollutsläppsbussar, ser vi att marknaden för hybrid- och elbussar växer med mer än 35 procent om året. Vi är den enda massproducenten som erbjuder flexibilitet när det kommer till batteristorlek och cell-kemi, säger Sven Schulz, vd för Akasol i ett pressmeddelande.
Akasol-anläggningen må i dag vara den största av sitt slag i Europa. Men de 600 MWh som man initialt har i produktionskapacitet – är inte i närheten av de 32-35 GWh som Northvolt/Daimler/Terra-e har som mål. Å andra sidan är i varje fall den förstnämnda av dessa europeiska giga-fabriker långt från klar.