Fordon
Airbus planer kan öppna för branschens teknikkliv
Foto: Airbus
Nu överväger Airbus att elektrifiera nästa version av bolagets arbetshäst – A320neo narrow-body. Initiativet skulle ge en snöbollseffekt för teknikskiftet på bred front.
Airbus har för avsikt att lansera nästa generations flygplan med en mittgång år 2035. Enligt Bloomberg berättar källor med insyn i företaget att Airbus nu överväger att utrusta sin viktigaste modell med hybridmotorer. Det handlar om arbetshästen och storsäljaren A320neo narrow-body, med plats för 240 personer.
Eventuellt kan de initiala stegen göras med något mindre modeller med enkel mittgång. A320-familjen lanserades redan i mitten av 1980-talet, och i segmentet har planen konkurrerat med Boeings 737-modell.
Satsningen mot elektrifiering kommer givetvis att påverkas av vad Boeing väljer för strategi. De två olyckorna med 737 Max 8, som kostade 350 människor livet, har inneburit en enorm belastning för Boeing – även om tillverkaren nu hävdar att modellen åter kommer flyga senast i december, skriver DI.
Airbus samarbetar med Rolls-Royce Holdings Plc och Siemens kring utvecklingen av en hybridmotor, och tester av den ska inledas under de kommande två åren. I dagsläget utvecklar den två megawatt, vilket är för lite för att ens lyfta de minsta narrow-body-planen.
En möjlig lösning är att ha en konventionell motor placerad längst bak, som dels driver planet framåt men även laddar batterierna. Elektrifieringen skulle kunna kliva in under start och landning – de moment som slukar mest bränsle. Med det upplägget skulle planet dock tvingas hålla en lägre hastighet, och man uppskattar att det skulle förlänga en genomsnittlig flygning inom Europa med cirka 30 minuter.
– För korta sträckor finns det många, många olika alternativ. Men vi är inte ensamma, och vi måste hålla ett öga på vad konkurrenterna håller på med. Vi kommer att få fram ett nytt plan med enkel gång vid någon tidpunkt. Kommer det att vara grönt – kommer det att ha grön teknik? Det beror på när det sätts i tjänst, sade Airbus teknikchef Grazia Vittadini till Bloomberg i en tidigare intervju.