Fordon

Abba-älskaren som ska göra GM elektriskt

Dr Soonho Ahn från den sydkoreanska batteritillverkaren LG Chem poserar framför Fortums demontrationsexemplar av den norska elbilen Think. Foto: Fredrik Stehn
Ännu en bild för Ny Tekniks fotograf utanför Vetenskapsakademiens lokaler vid Brunnsviken i Stockholm. Foto: Fredrik Stehn.

Batteridoktorn Soonho Ahn från LG Chem Research Park i Sydkorea är på besök i Sverige. Det är hans batterier som ska sitta i GM:s nya elbil Volt.

Publicerad

Ny Teknik träffade Dr. Soonho Ahn vid ett seminarium som Kungliga vetenskapsakademien KVA arrangerade i Stockholm tidigare i veckan.

Han berättade att han älskar den svenska popgruppen Abba och att det första han gjorde i Stockholm var att ta sig till Järntorget i Gamla Stan.

- Jag tog en bild på mig själv vid samma fontän som ABBA en gång blev fotograferade.

En naturlig fråga till en koreansk batteriexpert på besök i Sverige är:

Ska LG Chem rädda även Volvo och Saab?

- I dag vi inga kontakter med svenska biltillverkare, sa Dr Soonho Ahn, men tillade diplomatiskt:

- Men det är klart att vi inte skulle ha något emot att göra affärer med svenska företag.

Mer direkt var professor Seung Mo Oh från Seoul National University:

- LG Chem är ett mycket stort företag, Volvo och Saab är små. Kanske är de mer intressanta för mindre koreanska batteritillverkare, säger Seung Mo Oh.

20 företag tävlade om Volt-kontraktet
LG Chem ska leverera battericeller och kretsar till den amerikanska biljätten GM.

Det koreanska företaget vann kontraktet i konkurrens med ett 20-tal andra tillverkare.

På slutet stod kampen mellan två block:

1. LG Chem med sitt amerikanska dotterbolag Compact Power i Michigan.

2. Amerikanska A123 och tyska Continental på andra.

A123 är mest känt för batterier till verktyg medan Continental Automotive Group ska leverera litiumjonbatterier till Mercedes S 400 hybrid.

Säkrare litium-jon-batterier
Säkerheten var en avgörande fråga när vinnaren skulle koras.

LG Chem har utvecklat en separator som består av ett 25 mikrometer tjockt membran i polymer plast, täckt med 5 mikrometer tjocka ”väggar” i keramik på varje sida.

Isoleringen, som ligger mellan anoden och katoden i battericellen, ska förhindra överhettning och brand i batteriet.

- Den här tekniken tar litiumjonbatteriets säkerhet till en ny nivå, sa Soonho Ahn.

Ska LG bygga egna fabriker i USA nu?

- Det är möjligt, men i dag finns inga konkreta planer, säger Soonho Ahn.

Nämn ett viktigt hinder för batterierna i dag?

- Batteripaketen är fortfarande ganska dyra, men jag tror att det snabbt kommer att gå ner när serierna blir längre, säger han.

Fördel LG Chem
Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på svenska ETC Battery and Fuelcells i Nol, pekar på två andra fördelar för LG Chem:

• Företaget har lång erfarenhet av serietillverkning av litiumjonbatterier och kan snabbt ta fram prototyper och de serier som GM behöver när Volt ska börja levereras i slutet av 2010.

• Koreanerna erbjöd ett stabilt och säkert batteri, som passade Volts behov. .

- LG använder manganoxid på katoden. Det ger ett batteri som bara kan lagra 80-90 Wh/kg, men som å andra sidan kan ge en mycket hög effekt, säger Kanehira Maruo.

- Det finns batterier till elbilar som lagrar det dubbla, men de är också mindre stabila och säkra.