Fordon
55 kineser som kan erövra världen
Volvo PV:s nya ägare Geely ligger än så länge bara på 54 utmanarplats men kan klättra snabbt med Volvos hjälp. Bilder visar Geelys nya lyxbilmärke Emgrand. Foto: Geely
Den kinesiska telekomjätten Huawei har blivit en av Ericssons tuffaste konkurrenter. Men det finns över 50 andra kinesiska bolag som köar för att erövra världen.
Huawei, Lenovo, Haier, Midea och ZTE är Kinas fem privatägda eller halvprivata spjutspetsar ut mot den globala världen.
Huawei och LTE har blivit fruktade namn på den internationella telekommarknaden, särskilt Huawei som utmanar Europas telekomjättar på sin egen hemmaplan med europeisk mobilstandard.
Datortillverkaren Lenovo var stor redan tidigare men blev ett världsnamn när man köpte IBM:s hela pc-tillverkning.
Haier och Midea är giganter på vitvarumarknaden.
Dessa fem har en omsättning på mellan 60 och 200 miljarder kronor.
Men bakom dessa privata och halvprivata bjässar står ännu fler – och i många fall ännu större – företag och är beredda att gå långt utanför Kinas gränser.
Dessutom väntar ett stort antal snabbväxande företag i olika branscher på sin tur.
Dagens Industri har med hjälp av konsultföretaget Asia Pacific Executive Advisors tagit fram en lista på ytterligare 50 kinesiska företag som har kapacitet att bli världsledande
Här är de sju största helstatliga företagen som är på väg ut i världen.
- Air China, flygbolag med 272 plan. Konkurrerade ut SAS på linjen Arlanda-Peking.
- CSIC China Shipbuilding Corporation, skeppsvarv med 119 miljarder kronor i omsättning.
- Cosco China Ocean Shipping Company, världens näst största rederi med 800 handelsfartyg och 130 000 anställda.
- China Mobile, världens största mobiloperatör med 570 miljoner abonnenter. Ericssons största gsm-kund i Kina.
- Dongfeng Motor, Kinas näst största tillverkande företag. Säljer lastbilar och personbilar för 265 miljarder kronor om året. Tidigare samarbete med Volvo Lastvagnar.
- SAIC Shanghai Automotive Industri Corporation, nummer tre bland tillverkande företag i Kina. Säljer för 227 miljarder kronor. Köpte pressverktygen till gamla Saab 9-5.
- FAW Group First Automotive Works, nummer fyra bland tillverkande företag. Säljer för 204 miljarder kronor.
Bakom dessa jättar står en stor grupp snabbväxare i startgroparna, inte minst bilföretag.
Bland de hetaste bilföretagen finns bil- och motorcykeltillverkaren Lifan (plats 34 på 55-listan), elbils- och batteriföretaget BYD (41), Chery Automobiles, som är under stark expansion med hjälp av internationellt kapital (42) och så Volvo Personvagnars nya ägare Geely på plats 54.