FORDON
El-flisbilen har 36 procent större lastkapacitet jämfört med ett konventionellt fordon.
LBC Frakt Värmland
33 meter lång – nu rullar Scanias helelektriska 94-tonnare
Lastbilen är drygt 33 meter lång och väger 94 ton med lasten full av flis – och den kör enbart på el. Världsunikt, enligt Stora Enso.
Det svenska forskningsprojektet Tree, som leds av forskningsinstitutet Skogforsk, har premiärvisat en ny eldriven flisbil från Scania. Fordonet är 33,5 meter långt och väger 94 ton när det är fullastat med flis. Det innebär att fordonet troligen är världens tyngsta och längsta eldrivna lastbil som får gå på publikt vägnät, enligt Skogforsk.
Flislastbilen, som ägs av LBC Frakt i Värmland, ska transportera flis från sågverk till Stora Ensos kartongbruk utanför Karlstad.
– Det här är ett världsunikt fordon som utmanar och effektiviserar lastbilstransporterna till en ny nivå som tidigare inte funnits i den elektrifierade lastbilsflottan. Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och minskad miljöpåverkan, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på Stora Enso Skog, i ett pressmeddelande.
fakta
Projektet Tree
Forskningsinstitutet Skogforsk koordinerar projektet. Bland de 23 aktörerna som deltar finns Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen och Laddbolaget.
Vid premiärvisningen av 94-tonnaren den 26 mars kunde besökarna bekanta sig med ytterligare fyra helektriska fordon, däribland en timmerbil med kran och en bil för att transportera kartongrullar.
De fem fordonen är en del av en flotta på sammanlagt ett dussin fordon som tas fram inom ramen för projektet Tree. Samtliga tillverkas av Scania. Syftet är att visa att storskalig elektrifiering av skogsindustrins transporter är möjlig.
Här kan du läsa mer om de tolv lastbilarna som ska tas i demodrift på sju platser i Sverige.