Fordon

30 år sedan U 137 gick på grund

U-137 strandad i Gåsefjärden utanför Karlskrona. Foto: Scanpix

Den 27 oktober 1981 hamnade Karlskrona mitt i det kalla kriget när en sovjetisk ubåt gick på grund i ett militärt skyddsområde.

Publicerad

Den förste som upptäckte att det stod en ubåt på Torumskär vid Gåsefjärdens inlopp var fiskaren Bertil Sturkman. Hans granne ringde regementet i Karlskrona, som utan att tro särskilt mycket på historien skickade ut en båt. Det stod snabbt klart att en sovjetisk ubåt faktiskt hade stött på grund i ett svenskt militärt skyddsområde.

Kommendörkapten Karl Andersson var den förste som steg ombord för att möta befälhavaren Anatolij Michailovitj Gusjtjin, som förklarade att båten hade problem med navigeringsutrustningen och att han ville komma i kontakt med den sovjetiske konsuln.

Den sovjetiska reaktionen blev snabb. Man krävde att själva få utföra bärgningsarbetet, men det avslogs. En sovjetisk bogserare upptäcktes på svenskt vatten, men jagades bort. Till slut fanns omkring 10 sovjetiska örlogsfartyg i området och läget var spänt.

Forskare från FOA upptäckte genom mätningar på utsidan av skrovet att båten hade kärnvapenbärande torpeder ombord. Statsminister Thorbjörn Fälldin offentliggjorde uppgifterna den femte november.

Den sjätte november var arbetet med att dra U 137 av grundet klart och den överlämnades till den sovjetiska styrkan på gränsen till internationellt vatten.

Debatten om vad som var bakgrunden till grundstötningen pågår fortfarande. Det kan ha rört sig om ett misslyckat sovjetiskt försök att spionera på svenska flottan, kanske bara en av många kränkningar av svenska farvatten. Olyckan kan också ha berott på trasig navigeringsutrustning eller misstag av besättningen. Även bland besättningsmännen finns skilda uppfattningar.

I sovjetunionens flotta fick U 137 öknamnet "svenska komsomolets" och den skrotades i början av 1990-talet.

Över 200 Whiskey-båtar byggdes

U 137 var den svenska betäckningen på båten. Dess sovjetiska namn var S-363. Den togs i tjänst 1957, som en kustnära patrullubåt i klassen Projekt 613. Nato kallade klassen för "Whiskey". Drygt 200 byggdes och ett fåtal modifierades för att bära kryssningsrobotar.

Projekt 613-båtarna drevs med dieselmotorer och batterier och var 76 meter långa. De exporterades bland annat till Kina, Egypten, Indonesien och Nordkorea.

2009 hittades vraket efter en ubåt i samma klass utanför Gotland. Den hade sjunkigt under bogsering till ett skrotningsvarv i Danmark.