Fordon

16 elbilsmodeller till Sverige - men tänk efter säger experter

De kostar mellan 300 000 och 400 000 och är på väg till Sverige. Just nu finns åtta elbilsmodeller att köpa och åtta till är på väg. Men experterna varnar för överdriven optimism.

Publicerad

Stockholms stad och Vattenfall har publicerat en överskådlig sammanställning av de 16 elbilsmodeller som kommer till Sverige 2010-2011.

Alla bilarna presenterades på en elbilskonferens som Stockholms stad och Vattenfall höll den 12 april i Stockholm inför den stora upphandling av elbilar som planeras till hösten.

Det nya är att man paketerat informationen på ett överskådligt sätt i en broschyr med alla tänkbara fakta om bildtyp, prestanda, batterier, laddning, pris och leverans.

Redan nu finns åtta av de sexton modellerna att köpa i Sverige enligt återförsäljarna – tre personbilar och fem transportbilar.

De övriga åtta kommer in till Sverige från i höst och ett år framåt. Fem är personbilar och tre är transportbilar.

Så här presenteras till exempel Mitsubishi iMiEV:

Räckvidd: 144 kilometer

Acceleration: 1,5 sekunder snabbare än en bensindriven modell för 0-80 km/tim

Maxhastighet: 130 kilometer i timmen

Säkerhet: Test i Japan motsvarar 4 stjärnor i EuroNCAP

Battityp: Batterigaranti på 3 år eller 10 000 mil

Laddning till ”full tank”: 7 timmar med 230V/10A

Snabbladdning till 80%: 30 minuter 400V

Leverans: Våren 2011

Pris; 360 000 – 385 000 kronor inklusive moms

Service och support: Hos auktoriserade Mitsubishi-återförsäljare

Alla bitar är inte på plats
Men experter varnar elbilstillverkarna för överdriven optimism om marknaden.

- Framför allt kan det bli problem ha en infrastruktur för laddning av elbilar klar samtidigt som bilhandlarna börjar hårdsälja de nya elbilarna, säger Lew Fulton, elbilsexpert på den internationella energikommissionen IEA.

Han talade förra veckan på eneuropeisk elbilskonferens i Brysseloch varnade elbilsindustrin för att ha överdrivna förväntningar på köparna.

- Det krävs fler studier av köparnas preferenser så att inte industrin står där med bilar som ingen köper, säger Lew Fulton.

Saknas standard för snabbladdning
Fortfarande är många tekniska problem olösta vilket innebär att de närmaste fem åren blir en prövotid för elbilarna.

Det handlar framför allt om att få fram en världsstandard för snabbladdning av batterierna.

Ännu har man inte enats om en gemensam standard utan varje land bygger upp sin egen infrastruktur.

Nyligen lanserade den japanska elbilsindustrin tillsammans med Japans största elbolag en teknik med likströmsladdning enligt herre-slav-modellen där bilens batteri "talar om" för laddaren vad batteriet tål.

Många tror nu att det kan bli den japanska modellen som slår igenom. Men EU håller också på med standardisering av kontaktdon för växelströmsladdning.

Elbilar som finns och som kommer

Åtta modeller som säljs i Sverige i dag:

Fiat e500 från italienska Micro-Vett

Fiat 500 från svenska EV Adapt

Think City från norska Think

Edy One från Micro-Vett

Iveco Daily (plug-in-hybrid) från Micro-Vett

Fiat Ducato från Micro-Vett

Fiat Fiorina/Qubo från Micro-Vett

Nissa Cabstar 3.5 från EV Drive/Volvo Truck Center

Åtta modeller som kommer inom ett år:

Peugeot Partner från Peugeot (september-oktober 2010)

Fiat Doblo från Micro-Vett (tidigast oktober 2010)

Peugeot Ion från Peugeot (februari 2011)

Mitsubishi iMiEV från Mitsubishi (våren 2011)

Volvo C30 Electric från Volvo PV (andra kvartalet 2011)

Nissan Leaf från Nissan (mitten av 2011)

Renault Fluence ZE från Renault (slutet av 2011)

Renault Kangoo ZE från Renault (slutet av 2011)