Fordon

150 kg batteri i Volvos pluginhybrid

Volvo V70 PHEV Foto: Lars-Anders Karlberg

50 km ren eldrift klarar Volvos pluginhybrid V70 PHEV. För det krävs ett litium-jonbatteri som väger 150 kg. 2012 ska serietillverkningen starta.

Publicerad

Volvo V70 PHEV presenterades i början av sommaren som ett samarbetsprojekt mellan Volvo och Vattenfall. Tre miljarder kronor ska satsas i bolet V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership.

I samband med en elbilsdemonstration för journalister i Göteborg idag framkom lite fler detaljer kring bilen som de båda företagen visade i Stockholm för några månader sedan.

Exempelvis att batteriet med kapaciteten 11,3 kWh, varav 8 kWh för elmotordriften, väger 150 kg. Batteriet är av typen litium-jon, och tillåter att bilen körs på enbart el en sträcka av 50 km.

Elmotorn på 100 hästkrafter driver bakhjulen och ger en acceleration 1 - 100 km/h på 15 sekunder.

Laddningen av batteriet kan antingen göras via de laddstolpar som Vattenfall ska bygga upp. Med 32 A ström och effekten 6 kW laddas batteriet på 1,5 - 2,5 timmar. Men bilen har också uttag för att laddas från hushållsel. Med 10 A och effekten 2 kW tar laddningen 4 - 6 timmar.

I bilen finns även en femcylindrig dieselmotor på 205 hästkrafter, som accelererar bilen till 100 km/h på 8,9 sekunder. Utsläppen vid dieselkörning anges till 183 g koldioxid per kilometer.