Fordon
135 miljoner till svenska elhojstillverkaren Cake
Cake Kalk&, byggd för att även kunna köras på gator och vägar. Foto: Cake
Startupbolaget Cakes senaste kapitalrunda blev rejält övertecknad. Snart är det dessutom dags för lansering av ytterligare en modell.
Cake bygger elmotorcyklar för både terräng och urban miljö.
Hittills har en modell i två varianter lanserats brett: Kalk OR för terrängkörning samt Kalk& som är tillåten att köra med på vanliga vägar. En första begränsad upplaga av Kalk har också sett dagens ljus – och sålt slut.
I våras berättade grundaren Stefan Ytterborn för Ny Teknik att målet är att sälja 5 000 fordon år 2022. Samma år beräknar företaget ha spenderat 600 miljoner kronor på att skala upp verksamheten. Merparten, två tredjedelar, ska komma från försäljningsintäkter. Resterande 200 miljoner ska komma i form av externt kapital.
Creandum ledde rundan
I skenet av den prognosen framstår den senaste, nu stängda, kapitalrundan som framgångsrik. Resultatet blev 14 miljoner dollar, motsvarande 135 miljoner kronor. Rundan leddes av riskkapitalbolaget Creandum och inkluderar även den globala riskkapitalplattformen E.ventures.
”Det här är ett enormt steg för Cake”, säger Stefan Ytterborn i ett uttalande och påpekar att rundan var rejält övertecknad, men nämner inte med hur mycket.
Cake Ösa lanseras till hösten
"Förmågan att accelerera kommer lägligt eftersom vi just lanserat den gatulegala versionen Kalk& för Nordamerika och Europa liksom lanserar den mer pendlingsorienterade modellen Ösa till hösten", fortsätter han.
Cake tog sig i våras in på 33-listan där Ny Tekniks och Affärsvärlden listar de hetaste svenska startupbolagen.