Fordon
130 meter lång LNG-färja blir elektrisk i stället
Den kommer att rymma 2 100 passagerare och 226 fordon och var tänkt att drivas av flytande naturgas. Men nu ser det ut att bli batterier för hela slanten i stället - och därmed blir Incats elfärja en av världens största.
Det australiska varvet Incat Tasmania bygger just nu ett 130 meter långt fartyg som från början var tänkt att drivas av flytande naturgas, LNG. Men efter diskussioner med köparen Buquebus, ett sydamerikanskt rederi, lutar det nu åt att färjan i stället utrustas med batterier.
När den levereras 2025 blir den i så fall världens största lättviktsfärja med nollutsläpp, enligt Incat. Skrovet är av katamaranform och byggs i aluminium. Färjan ska trafikera en rutt mellan Argentina och Uruguay. Skiftet till batterier görs av miljöskäl.
Batterierna väger visserligen 400 ton. Å andra sidan kan 500 ton utrustning tillhörande LNG-drivlinan plockas bort, rapporterar Electrek. Vilken energilagringskapacitet batterierna har framgår dock inte.
100 sjömil
Beslut om att färjan verkligen blir elektrisk är ännu inte taget. Färjans räckvidd blir upp till 100 nautiska mil, motsvarande 185 km. Vid LNG-drift angavs toppfarten till 40 knop, men med batteridrift är det i stället 25 knop som gäller.
– Kunden vill att detta ska bli av, Incat vill att det ska bli av. Det finns ännu spörsmål att avhandla men jag är extremt övertygad att Incat kan leverera detta banbrytande fartyg, säger Robert Clifford, ordförande för och grundare av Incat Group, i ett uttalande.
Världens största elfartyg var tidigare de 111 meter långa Aurora och Tycho Brahe i Öresund. Men förstaplatsen intas sedan 2021 av den 143 meter långa norska Bastø Electric som trafikerar Moss-Horten i Oslofjorden.
Vilken färja är störst?
Beroende på vad man menar med störst – längd, vikt eller volym – så blir ordningen lite annorlunda.
Bastø Electric har en bruttodräktighet (enhetslöst jämförelsetal baserat på fartygets totala inneslutna volym, på engelska: gross tonnage) om 7 911. Vid tecknandet av kontraktet för LNG-varianten av Incats färja angavs bruttodräktigheten till ”antagligen” 13 000, vilket alltså skulle innebära att den blir betydligt större än Bastø Electric. Tycho Brahes bruttodräktighet är 11 148.