Fordon
0,37 liter milen med trycksatt bensin
MITs testbil
Transonic Combustion har utvecklat ett superkritiskt bränsleinsprutningssystem som ska kunna förbättra effektiviteten i bensinmotorer med mer än 50 procent.
Ett testfordon utrustat med tekniken drar 0,37 liter per mil vid landsvägskörning, vilket är betydligt bättre än dyrare hybrider. Exempelvis drar Prius 0,49 liter per mil på landsvägen.
– Nyckeln är att värma och trycksätta bensinen innan den sprutas in i förbränningskammaren. Det försätter den i ett superkritiskt tillstånd som ger mycket snabb och ren förbränning, vilket i sin tur minskar mängden bränsle som behövs för att driva ett fordon, säger Mike Rocke, Transonics marknadschef, till Technology Review.
Tekniken är en av flera som nu utvecklas för att krama mer effekt ur befintliga motorer utan att göra fordonen dyrare. William Green, professor i kemiteknik vid MIT, säger att Transonics teknik "kan vara ett lovande sätt att förbättra den konventionella direktinsprutningen." Företaget har också valts ut av det amerikanska energidepartementet som ett av de lovande projekten i ARPA-E (Advanced Research Project Agency – Energy).
Transonics system skiljer sig från konventionell direktinsprutning på två sätt: den använder superkritisk vätska och kräver inte en gnista för att antända bränslet.
Den superkritiska vätskan blandas snabbt med luft när den sprutas in i cylindern. Där är värmen och trycket tillräckligt för att bränslet ska förbrännas utan gnista (på samma sätt som i dieselmotorer), som också hjälper till att ge en snabb, enhetlig förbränning. Enligt Transonic ska det superkritiska insprutningssystemet kunna användas i vanliga motorer.
Företaget har visat att tekniken fungerar i Transonics eget testfordon, och enligt Mike Rocke provas den nu av tre andra personbilstillverkare. En central fråga är hur de höga trycken och temperaturerna påverkar motorernas livslängd.
Transonic vill utveckla och bygga sitt superkritiska insprutningssystem själv. Med hjälp av riskkapital från de amerikanska fonderna Venrock och Khosla Ventures planerar man att bygga en fabrik 2013, och starta serieproduktion året efter. Priset för ett superkritiskt insprutningssystem ska inte vara högre än för de avancerade insprutningssystem som nu finns på marknaden, säger Mike Rocke.